Kan jag använda porslinsfärg och porslinspennor på delar av porslin som kommer i kontakt med mat?

Hej!

Vad kul att du ska måla med porslinsfärg. Vi rekommenderar inte våra kunder att måla på insidan av koppar eller i mitten av tallrikar eller liknande. Med tiden riskerar motivet att skavas bort även om färgen härdat. Användaren riskerar då att få i sig mindre mängd av färgen som inte är avsedd att ätas. Använd din fantasi och dekorera t e x utsidan på muggar och kanten på tallrikar istället.

Lycka till med ditt skapande !

Med vänlig hälsning,
Panduro

Kommentarer

  • Men är det ”farligt” att få i färgen, alltså sitter de så pass dåligt att färgen lossnar om man har mat på. Tänkt måla skålar på insidan men vill ju kunna använda de åxå. Eller vad ska jag då använda för färg ?
  • Hej Claudia,

    Tack för din fråga. Tyvärr kan vi inte rekommendera dig att måla på insidan av skålar. Med tiden kommer färgen att mjukna av fukten i maten och lossna. Besticken kommer också att slita på färgen allt eftersom skålarna används. Gällande om det är farligt att få i sig färgen så handlar det om hur stor mängd (dos) personen får i sig. Det gäller alla kemikalier som vi utsätts för i vår vardag. Det är ingen fara att få i sig en lite mängd men man ska alltid försöka undvika det.

    Vi känner tyvärr inte till någon annan porslinsfärg på marknaden som klarar denna användning. Den typ av porslinsfärg som används i tillverkningen av "riktigt" porslin i fabriker härdar vid mycket högre temperatur än denna färg och kan således inte härdas i en vanlig ugn.

    Hoppas du får en fin fortsättning på veckan!
    /Ida
    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs
  • Hej!

    Jag undrar om samma gäller för härdning i keramikugn?Om man härdar färgen i högre temperaturer, håller den för att äta på då?

    /Johanna
  • Hej Johanna,

    Tack för din fråga. Färgerna är till för att härdas i vanlig ugn vid den temperatur som anges på de olika pennorna och färgerna. Färgerna klarar därför inte så höga temperaturer som en keramikugn kommer upp i. Så tyvärr är det inte en lösning för att kunna använda färgerna i kontakt med livsmedel.

    Önska dig en fin dag!
    Med vänlig hälsning,
    Ida
    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs
  • Hej Ida,

    Tack för snabbt svar! Har ni någon färg som tål keramikugn/komma i kontakt med livsmedel?

    Vänlig hälsning,
    Johanna
  • Hej Johanna,

    Tyvärr har vi inga färger som kan härdas i keramikugn som kan användas för att måla på keramik.

    Vänliga hälsningar,
    Ida
    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.