Hur jobbar ni med hållbarhet?

Hej! Hur jobbar ni med hållbarhets/ansvars-frågor med era produkter och företag?

Kommentarer

  • Hej Gabriela,

    Tack för din fråga. Vi gör väldigt många olika saker i vårt hållbarhetsarbete när det kommer till våra produkter och leverantörer. Nedan kommer några exempel på vad vi gör just nu:

    - Säkra produkter- för oss det viktigt att våra produkter är säkra för användaren. En av våra åtgärder för att uppnå god produktsäkerhet är att vi jobbar med kravställningsdokument till leverantörer så att produkter kontrolleras genom tester, analyser och riskbedömning av innehåll. Det är viktigt att produkten är anpassad till användaren och speciellt viktig är säkerheten hos produkter avsedda för barn.

    - Effektiva och hållbara förpackningar. Just nu har vi ett projekt där vi ser över och anpassar våra E-handelspaket så att det ska ha så bra anpassade storlekar som möjligt till de vanligaste beställningar. Vi vill helt enkelt skicka mindre luft. Dessutom gör vi om många av våra produktförpackningar så att materialet i dem lättare kan återvinnas.

    - Återbruk - Vi vill inspirera våra kunder till att skapa nytt av det deredan har hemma. För oss är det viktigt att erbjuda produkter för att kunna lappa, laga och fixa till.

    - Leverantörer - Alla våra leverantörer ska signera vår Code of Conduct (uppförande kod) den tar upp krav gällande mänskliga rättigheter, god arbetsmiljö, förbud mot barnarbete, korruption och miljö med mera. Dessutom arbetar vi just nu med att implementera ett nytt system för att följa upp hur leverantörerna faktiskt arbetar med dessa frågor. Därefter ska vi bättre kunna rikta insatser och ställa krav på förbättring på de leverantörer vi, med hjälp av systemet, bedömer har störst risk för att inte uppfylla de krav vi ställer.

    - Leveranser - Vi arbetar med att erbjuda fler miljöfraktsalternativ som leveransmöjligheter till våra e-handelskunder. Idag erbjuder vi budbee box som är 100% fossilfri. Dessutom arbetar vi med att effektivisera våra leveranser till vårt lager (majoriteten av produkterna skickas med sjöfrakt) och leveranserna från lagret ut till butikerna.

    Hoppas att detta gav dig lite svar på det du undrade. Vill du veta mer om hur vi arbetar med hållbarhet rekommenderar jag att läsa våra sidor om hållbarhet på hemsidan eller i vår hållbarhetsrapport. Är det någon särskild fråga eller produkt du funderar över får du gärna höra av dig igen.

    Ha en fin dag!
    Mvh, Ida
    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs