Vilket garn och stickor passar ihop?

Jag har ett mönster på långa tubsockar. De ska vara i randiga, i olika färger. I mönstret står det strumpstickor 3 mm. Jag funderade på att köpa Mollygarn i olika färger. När jag läste på innehållet på Mollygarnet står det stickor nr 7. Kan jag sticka strumpor med detta? Ska det vara stl 7 på stickorna, som det står på garnet eller stl 3, som det står i beskrivningen? Kan jag använda rundsticka istället för strumpstickor?
Vänligen Malin

Kommentarer

  • Hej
    Vad roligt att du ska sticka randiga strumpor. Jag tror det bästa är att använda stickor nr 3 som det står i beskrivningen och sen leta efter ett garn som kan passa till stickor i denna storleken. Mollygarnet är syntetiskt och ganska tjockt, det hade passat bättre om du vill sticka tjocka raggsockar. Om du vill sticka strumpor som påminner om tubsockar passar vårt Panduro Cotton 8/4 garn perfekt. Det är 100% bomull, passar till stickor nr 3 och finns i 33 olika färger. Om du istället vill ha varma strumpor kan jag rekommendera Panduro Merino Mix. Det är ett garn av 52% merinoull superwashoch 48% akryl. Mjukt och lätt att sticka med och finns i 25 olika färger. Du kan använda stickor 3 till detta.

    Generellt är trxiet att test sticka en liten ruta för att se om stickor, garn och ditt sätt att sticka stämmer överens med beskrivningen. Det kallas masktäthet och det står alltid på ett nustans banderoll. Masktäthet för t ex Panduro Cotton 8/4 garn är: 23 maskor på stickor 3 stickat 28 varv ska bli en lapp på 10x10 cm. Om det inte blir det kan du gå upp eller ner en halv storlek på stickorna och prova igen.

    Lcka till!
    Smil, Synnöve
    Product Development