Är er hobbylack säker för små barn och kan jag måla med den på porslin?

Hej, jag ska göra ett projekt men min lilla brorsdotter. Jag undrar om det hobbylack ni säljer är säkert för en 1,5-åring? Undrar även om färgen tål disk, målad mugg eller glas tillexempel, eller diskas den bort då?

Kommentarer

  • Hej,

    Produkter som ska användas av så små barn som en 1,5-åring regleras av ett strängt regelverk och innefattar många olika krav som tillverkaren måste ta hänsyn till för att saken ska var säker för en baby att använda. De enda färger i Panduros sortiment som är testade och godkända att användas av barn under tre år är vår fingerfärg som rekommenderas för barn från två år. Denna färg innehåller den ett bittermedel som gör att den inte smakar så gott, detta för att små barn inte ska lockas att äta färgen. Skulle barnet få i sig en mindre mängd är det inte heller någon fara.

    Vår hobbylack är en av de snällaste färger vi har i sortimentet och den är inte klassificerad som farlig för hälsan. Den är däremot inte testad enligt de standarder som gäller för leksaker i EU. Produkter till barn hittar du under vårt Barn&Junior-sortiment.

    Hobbylacken tål inte att diskas oavsett om den målas på porslin eller glas.

    Ha en fin dag!
    /Ida
    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs