Färg till korg samt textil?

Hej,

Jag har köpt en flätad korg som jag tänkte ha som svampkorg. Vilken färg är bäst att använda om man vill måla korgen? Hur får man färgen att hålla länge?

Vilken färg är bäst att använda om man vill måla på textil? Hur får man färgen att hålla länge genom tvätt efter tvätt?

Kommentarer

  • Hej Christina!

    Tack för din fråga!
    En flätad korg kan man t ex spraymåla med: No Limit sprayerna ( kanske t o m med en primer först) men även måla med Hobbylack färgerna. Om du sprayar, spraya på ett avstånd av 20-25 cm, och endast tunna färglager och hellre flera gånger. Tänk även på ev fingerspetsen inte hamnar i spraystrålen, då kommer färgen att stänka.

    Vi har olika textilfärger, de flesta är för bomullstyger eller tyger med en blandning av bomull. Textilfärger hittar du här: Textilfärger
    Vår bästsäljande textilfärg är Palett textilfärg som man målar på med en pensel. Den finns både för mörka tyger ( täckande färg) och ljusa tyger ( mer transparent färg). Den fixeras med strykjärn i 3-5 min från baksidan eller med strykduk från framsidan för att sedan hålla i tvätt.
    All textil som det ska målas på måste vara tvättat, så ev appretur försvinner från tyget ( försämrar hållbarheten).

    Lycka till med dina projekt!
    Ingela

    Product Development