Går det att måla över en gammal oljemålning?

Hej, jag har en tavla målad med oljefärg tror ja på en canvasduk i väldigt olika färger, den är upphöjd på sina ställen utifrån mönster som formats från färgen. Jag skulle vilja måla om denna tavla med en färg i sand/beige, då det är ganska skarpa färger antar jag att jag skulle behöva någon grundfärg också? Jag vill behålla strukturen i tavlan i form av de upphöjningar som finns men egentligen bara ändra färg på den. Kan ni tipsa om vad för färg jag skulle behöva köpa för detta?

Kommentarer

  • Hej Alexandra,

    Tack för din fråga!
    Akrylfärg fäster inte bra ovanpå oljefärg. Underlaget är för fett, risk att färgen spricker, lossnar. (Det går däremot bra att måla med Oljefärg ovanpå Akrylfärg)

    Rekommenderar att måla över tavlan med oljefärg t ex: van Gogh oljefärg, Winsor Newtons oljefärger

    Önskar dig en bra dag!
    Ingela

    Product Development
  • Hej
    Kan man grunda ovanpå olje oljemålningen med något och sen måla med akryl?
    Hälsningar
    Karin
  • Hej Karin!

    Tyvärr är detta ingenting jag rekommenderar om resultatet ska bli 100% hållbart.
    Du kan såklart prova dig fram, men jag rekommenderar endast att måla med oljefärg ovanpå en oljemålning.

    Vänliga hälsningar,
    Timara Product Developer