Tie-Dye kit?

Hej!
Jag undrar om ni har tie dye kit? Dylon Pre-Dye 600 g är det samma sak? Vilka färger är det. Vill köpa en vit tröja och färga den och undrar om ni har något för det?
mvh
sonja

Kommentarer

  • Hej Sonja!

    Tack för att du hörde av dig till oss!
    Pre-Dye är en slags avfärgningsprodukt, inget Tie-dye set.
    Tie-dye är en typ av knyt teknik som används vid batikfärgning. Numera kan även andra färger än batikfärger användas.
    Vi har inget kit just nu, men det kommer :-)
    Vi har en färg som heter: Akvarellfärg Textil som även fungerar till Tie-Dye tekniken.
    Så här gör du: Tyget ska vara tvättat. Fukta tyget, vira snöre runt tyget på vissa ställen ( eller använd gummiband) och droppa sedan färgen ( precis som den är) på tyget med hjälp av en pipett. Ha gärna vitt ofärgat tyg emellan de färgade partierna, färgen kommer att sprida sig. Tryck gärna till tyget, så färgen tränger in. Låt ligga minst 1 timme (kan ligga upp till 24 timmar) och knyt sedan upp snörena/gummibanden. Kan fixeras i ugn eller med strykjärn.
    Film: https://youtu.be/FZOrKYKe0V0

    En del använder även Dylon Handfärg , blanda med salt 240000, blanda med varmt vatten enligt anvisningar, häll gärna upp i en "pip plast flaska" så man kan droppa ut färgen, och droppa ut mellan snörena/gummibanden. Låt ligga i 24 timmar, gärna invirad i plastfolie, tvätta sedan i maskin för att få bort överskottsfärg.

    Lycka till med din Tie-Dye!
    Ha en härlig sommar!
    Ingela

    Product Development
  • När kommer Tie-dye kit in?
  • Hej Ann-Magret,

    Tack för att du hörde av dig till oss.
    Tie-dye kitet packas just nu och beräknas vara ute i butik och online senast i vecka 41.
    Ha en fortsatt bra dag!
    Ingela
    Product Development
  • När kommer Tie-dye kiten in på lagret?
  • Hej Eliana,

    Tack för att du kontaktar oss!

    Idag kom det in ett gäng 251250 Tie-dye set på lagret, det borde synas på webben i morgon!
    Ha en fortsatt fin dag!
    Ingela
    Product Development
  • Undrar om tie dye set? Det är slut både i butik och online, kommer det fler innan jul?/Linda
  • Hej Linda,

    Just nu ser det ut som vi får hem tillräckligt med material för att kunna packa nya satser i första veckan i december, förutsatt att det inte blir nya förseningar.

    Färgerna går även att köpa löst: Watercolour Textile och så här gör du:
    Fungerar på vitt tyg
    Tyget ska vara tvättat.
    Fukta tyget, krama ur så mycket som det går
    Droppa på färg med en pipett, dränk inte in det helt, färgen kommer att sprida sig ändå, och det ska vara vita partier emellan också
    Kläm åt så färgen går in i tyget
    Låt ligga minst 1 timme, kan ligga upp till 24 timmar
    Klipp upp snörena
    Låt torka
    Fixera i ugn 150 grader i 5 min eller med strykjärn i 5 min
    Tvättas separat de första gångerna.

    Önskar dig en fin dag!
    Ingela

    Product Development