Vad ska jag använda för färg till målning av gipsfigurer?

Hej!

Vad ska jag använda för färg till målning av gipsfigurer?

Kommentarer

  • Hej Christina!

    Tack för din fråga!
    Det går bra att använda t ex Hobbylack Gloss eller Matt . Hobbylack Gloss har en blank yta och Hobbylack Matt har en matt yta. Vilket man väljer är en smaksak.
    Även olika akryl konstnärsfärger går bra att använda, även sprayfärger om man vill ha mer enfärgat.
    Det viktiga är att gipsfiguren är helt genomtorr innan man börjar måla. Sätt figuren på en bit tidningspapper, ser man att pappret under börjar buckla sig efter ett tag, så är det vatten kvar i gipsfiguren ( om den är nygjuten)

    Lycka till med gipsmålningen!
    Ingela
    Product Development