Vilket lim till Bladguld?

Hej! Jag ska måla en akvarellmålning och tänkte använda mig av lite bladguld för detaljer. Vad fäster jag ”guldet” med och behöver jag lacka ovanpå? Om ja, vilka lack fungerar för akvarellmålningar?

Kommentarer

  • Hej Linnea!

    Tack för att du hörde av dig till oss!

    Hur man fäster bladguld, beror lite på vilket bladguld som ska användas:
    Ett mer "hobbybladguld" är detta: Metallblad som fästs med ett lim: 244298. Det är inget äkta guld i detta "bladguld".
    Ett mer proffsigt bladguld i 23,75 karats guld är t ex detta: 200079 som fästs med en Anläggningsolja . Anläggningsoljan som vi har är vattenbaserad, det finns även oljebaserade guldgrunder, men det finns inte i Panduros sortiment.
    Vattenbaserad anläggningsolja fungerar inte på feta ytor.

    Istället för att lacka på en akvarell och riskera att lösa upp färgen, skulle jag rekommendera att glasa in motivet.

    Önskar dig en fortsatt bra dag!
    Ingela
    Product Development
  • Om jag lägger bladguld på en akrylmålning, kan jag lacka hela tavlan, även på bladguldet, och isåfall, med vilken lack ?
  • Hej Maria!

    Tack för din fråga!
    Du kan lacka över bladguldet ( om du använder "hobby bladguldet)  med t ex 679900 en konstnärs spraylack, även bladguldet, men det kommer att ta lite av metall effekten om du gör det.

    Varmt välkommen tillbaka om du har fler funderingar!
    Ingela
    Product Development