Akvarell textilfärg, kan man spä ut den?

Ska man späda ut batik färgen med vatten?

Kommentarer

  • Hej Mia,

    Tack för din fråga!
    Lite osäker på exakt vilken färg du menar? Vi har ingen renodlad batikfärg i sortimentet just nu.
    Återkom gärna med bild eller namn på färgen, så ska jag hjälpa dig.

    Ha en fin dag!
    Ingela
    Product Development
  • Eran akvarell färg för 59,90 hade vi tänkt att göra batik med. Kan man späda ut den med vatten eller ska man hälla den direkt på tyget? Vi vill hälla/ spruta färgen på plagget inte doppa det.
  • Hej Mia,

    Ok, då vet jag, det är denna Akvarell Textilfärg

    Ja, den går att spä ut, men konsistensen är som vatten redan från början, så den blir inte tunnare, nyansen blir bara ljusare. De rosa tygservetterna är utspädd rosa färg, som slarvig har målats på tyg fläckvis och sprayat vatten på för att det ska flyta ut mer, sedan kramat ihop tyget för att färgen skulle sprida sig ytterligare.
    Man kan måla på tyget, droppa, göra Tie-dye, hälla ut på tyget. Måla på vått eller torrt tyg för olika effekter. Färgen flyter ut mer på fuktigt tyg.

    Lycka till med infärgningen!

    Ha en fin dag!
    Ingela

    Product Development