Är era produkter djurtestade?

Hej Panduro,
Jag är vegan och undrar om era produkter är djurtestade?

Kommentarer

  • Hej Emil,
    Tack för din fråga!
    Vi har många olika produkter, och generellt motsätter vi oss och tar inte in produkter som är testade på djur.

    Om där är någon specifik produkt som du undrar över så ange gärna art nr till den.

    Men för följande produktgrupper så gäller följande:

    Färger, pennor, lim, lera
    Det är ytterst ovanligt att man djurtestar färdiga färger, pennor, lim och lera.
    Våra kemiska produkter är inte djurtestade däremot kan de ingående kemikalierna i färgen en gång blivit djurtestade eftersom för kemikalier gäller lagstiftningar som faktiskt kräver att vissa djurtester utförs för att man ska kunna visa att kemikalien är dokumenterat säker för användning. Vi känner inte till att några av våra produkter har blivit djurtestade.

    Kosmetiska produkter - Tvål, doftoljor, smink, linser osv.

    För ingredienser som enbart ingår i kosmetiska produkter är det numera helt förbjudet att testa på djur enligt EU-lagstiftningen. Dock ska man komma ihåg att det är ganska få ingredienser som används endast för kosmetik. Om du hittar en kosmetisk produkt där det står att ingredienserna inte testats på djur så är det med största sannolikhet så att det är länge sedan ingredienserna testades på djur. Lagen har nämligen en preskriberingstid när det gäller detta. Om det har gått en viss tid sedan kosmetikingrediensen testades på djur så får man marknadsföra det som att ingredienserna inte testats på djur. I de flesta fall idag så görs inga djurtester på slutprodukter, utan det görs tex hudtester på frivilliga människor för att undersöka produkten.

    Hoppas det svarar på frågan

    /Ida

    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs