Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Reklam i artiklarna

Reklam i artiklarna blir Omnis undergång. Jag fattar att ni gillar pengar men detta är ett så kortsiktigt beslut att detkänns löjligt.

Kommentarer

  • Hej Erik!

    Stor tack för din feedback!

    Ja, vi testar just nu detta annonsformat på artikelsidor. Vad är det du reagerar mest negativt på? Placeringen på just artiklar? Placeringen på sidan? Eller formatet och animeringen i annonsen? Eller något annat? Eller är det banners som sådana? Vi är tacksamma för all typ av input och synpunkter. Gärna också om du har några reflektioner kring de andra annonsformaten som vi använder, på gula annons-märkta ytor i vanliga nyhetsflödet.

    Markus Gustafsson Chefredaktör och ansvarig utgivare
  • Ett par saker:
    Jag får känslan av att reklamen täcker artikeln jag läser. Era artiklar är korta (vilket jag gillar) och det finns liksom inte utrymme att lägga reklam över dem. Jag läser Omni på en iPhone 4s och skärmutrymmet är begränsat.

    Placeringen och att den följer med när jag scrollar, alltså finns där från att jag öppnar artikeln tills att jag stänger den kommer reklamen att ligga som ett finger i ögat hela tiden.

    Att annonsen är animerad och i lägre upplösning gör det förstås värre men om de skulle vara mindre "skrikiga" skulle de första problemen fortfarande finnas kvar.

    Jag använder Omni som mitt enda medel för nyheter. Ingen annan nyhetstjänst kan erbjuda en snabb, enkel och framför allt snygg och behaglig presentation av vad som har hänt i världen. Det är därför jag använder er tjänst och det är därför jag kommer att sluta med det om ni ändrar formatet på den.
    Ni har gjort något riktigt riktigt bra med Omni, slösa inte bort det genom att bli precis som alla andra. Det är lätt för mig att säga men jag tycker att er värdighet är värd mer än förlusten av annonsutslag.

    De gulmärkta annonserna fungerar mycket bättre. De gör det lätt för mig att inte titta på reklamen och jag vet att det är precis vad reklamköparna INTE vill ha, men om reklamen känns forcerad kommer den göra att både ni, Omni, samt vem det än är som köper reklamplatsen får en motsatt effekt än vad de betalar för. Jag är MINDRE sugen på att flyga med Norwegian efter att de är i vägen när jag försöker läsa om det störtade flygplanet i Malaysia (notera ironin).
    Skämt åsido, för mig att kunna välja bort reklamen är det enda som fungerar. Jag är inte beroende av att ta del av vad som händer i resten av världen (jag vet att det låter lite konstigt) och kan jag inte göra det på ett sätt som passar mig väl från en tjänst som känns rak och är tilltalande så kommer jag inte att ta del av nyheterna alls.

    Men som sagt, jag förstår att ni vill tjäna pengar. Ni gör Omni väldigt bra men nu får jag känslan av att ni använder taktiken "Gör läsarna beroende och krama sedan ur pengarna från dem". Det känns inte riktigt passande med er innan detta rena och snygga kommunikation.
    Vad tjänar ni per person som tittar på annonserna? Lägg till en krona på det och erbjud Omni Premium eller något sådant. Jag vill känna att jag kan välja.

  • Stort tack för dina utförliga synpunkter, Erik!

    Synpunkter som dessa hjälper oss mycket! Kul också att vi med Omni har tagit en så viktig del i din nyhetskonsumtion. Vi hoppas verkligen att vi ska kunna fortsätta göra dig väldigt nöjd med tjänsten!

    Inser också att formatproblemet är större med iPhone4. Vi får titta på detta.

    De format vi nu testar kör vi tom onsdag i en första omgång. Vi tar alla läsares synpunkter till oss och ser vad och hur vi kan förbättra!

    Som alla andra ska vi inte bli, det kan du vara säker på!

    Hör mer än gärna av dig igen!

    Markus Gustafsson Chefredaktör och ansvarig utgivare
  • Hej Linda!

    Tack för feedback!

    Hmm, det var ju inte alls bra. Vi tar till oss på vad du skriver och ser vad vi kan förbättra. Hör av dig många gånger igen med feedback innan du begår misstaget att avinstallera Omni! ;-)

    Markus Gustafsson Chefredaktör och ansvarig utgivare
  • Ja, nu ryker Omni för min del.

  • Hej Erik!

    Testa gärna omni.se i din webbläsare på mobil och dator och se om den upplevelsen tilltalar dig mer.

    Med vänlig hälsning,
    Ian

  • Hej, finns det nåt sätt att bli av med reklamen? Snälla! Den är i vägen hela tiden när man läser era artiklar och stjäl fokus från artikeln. Kan man köpa sig ur skiten? Älskar er app för övrigt men är så trött på reklamen
    Med vänlig hälsning, Johan

  • Hej Johan,

    Tack för feedback! Kul att du älskar appen, tråkigt att du reagerar negativt på annonserna.

    Vad jag förstår så är det annonerna i skärmens nederkant inne på artiklar du reagerar på. Är det rätt tolkat? Viktigt och nyttigt med dina och andras reaktioner på dem. Fråga bara: vilken telefonmodell använder du själv? Vi har nämligen märkt att skärmstorleken avgör ganska mkt om man reagerar på det där formatet.

    Oavsett vilket, vi tar din feedback till oss och ser hur vi kan göra det bäst för alla framåt.

    Rent allmänt ska sägas att vi är en annonsfinansierad produkt, så annonser måste och vill vi ha. De flesta av våra annonser är sk native-annonser, du ser ser dem i flödet som gula annons-märkta ytor. Hur ställer du dig till dem? Bra/dåligt?

    Vänliga hälsningar,

    Markus Gustafsson Chefredaktör och ansvarig utgivare
  • Nu är det värre än någonsin. Tidigare var det tydligt markerat i Omnis flöde att artikeln var sponsrad. Då hade jag som läsare ett val. Nu får jag ofrivilligt reklam uppkörd i ansiktet så snart jag klickar på fel artikel.

  • Hej Klas!

    Ser att vi missar svara. Upplever du fortfarande dessa problem?

    Markus Gustafsson Chefredaktör och ansvarig utgivare
  • Ja på den månad som gått från att jag skrev till att ni svarade har inget skett, men det vet ni ju, så varför frågan? Mest skrattretande är det ju om artikeln om Wallenbergs död, eftersom alla ekonomiartiklar är sponsrade av SEB - som bekant ägs av Wallenberg.

  • Hej Klas!

    Ditt meddelande har dessvärre blivit obesvarat, ursäkta detta!

    Jag förstår inte riktigt vilka annonser det är som du reagerar på? Är det de gula (och annonsmärkta) sponsrade artiklarna du reagerar på? Eller är det att vi har SEB som
    annonsör/sponsor på alla ekonomiartiklar? Jag vill poängtera att SEB som annonsör förstås inte har något som helst inflytande över vår bevakning, precis som att annonsörer i dagstidningar inte har det.

    Utveckla gärna vad du reagerar på!

    Markus Gustafsson Chefredaktör och ansvarig utgivare
  • PS. Klas, läser du Omni som app eller på webben? Annonserna är lite olika utformade beroende på plattform, därav frågan.

    Markus Gustafsson Chefredaktör och ansvarig utgivare

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.