Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Månadsbetalning

Om man vill avsluta månadsbetalningar. Hur gör man då?

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga. Är det Omni Vän du tänker på eller Omni Ekonomis premiumtjänst?

    Om du vill avsluta Omni Vän kan vi antingen hjälpa dig med det, eller så avslutar du själv via https://van.omni.se/cancel-subscription

    Om det gäller prenumerationsärenden för Omni Ekonomi är det enklast att du kontaktar medlem@omniekonomi.se så får du all hjälp du behöver där!

    Vänliga hälsningar
    Helena Sällström Nyhets- och utvecklingsredaktör
  • Hej,
    Det känns väldigt oärligt att ni skymt undan möjligheten att avbryta medlemskap, både på appen men också på webben. Letade i en halvtimme nästan för att hitta just denna länk.
    Uppskattas inte, speciellt när man blivit omnivän utan att förvänta sig något tillbaka...
  • Hej Dan!

    Tråkigt att du tycker det är otydligt! Varje gång en dragning görs från Omni Vän skickas ett kvitto ut till den mejladress som du har registrerat. På kvittot framgår flera sätt att kontakta oss via: https://van.omni.se/, van@omni.se eller på telefon +46 8 725 21 22.

    Du hittar också länkar till https://van.omni.se/ via menyn i vänstra hörnet på webben och du kan gå in på sidan via länkarna som finns i artiklarna, dels på webben men också i appen.

    Vänligen,

    Helena Sällström Nyhets- och utvecklingsredaktör
  • Jag håller helt med Dan W. Det är inte tydligt och det gör att man absolut vill avsluta abonnemanget då det ger en känsla av att det är medvetet val från er, att hindra från att avsluta ett abonnemang.
  • Hej Jari,

    Är det Omni Vän som du menar är otydligt? Eller Omni Ekonomi?

    Vänliga hälsningar,
    Helena Sällström Nyhets- och utvecklingsredaktör
  • Helena, för mig gäller det Omnivän, men kanske ni har samma process på Ekonomi?

    Precis som Jari säger.
    Jag arbetar som UX designer, och det är ganska tydligt att ni håller på med ”dark pattern design” dvs att ni medvetet gömmer undan detta så färre avbryter.
    Verkligen synd detta då jag tyckte om Omni, men det här får en att tappa förtroendet för er.
  • Hej Dan,

    Omni Ekonomi är en prenumerationstjänst där man är inloggad via sitt Omni-konto så det är en annan process.

    Jag kan garantera dig att vi inte medvetet gömmer undan något men Omni Vän är ett ganska litet initiativ som inte har någon egen destination i appen. Men som sagt, vi har en hemsida där du via menyn hittar all information om villkor mm liksom kan avsluta din betalning. Vi hjälper dig också gärna oavsett vilken kontaktväg till Omni du väljer. Varje kvitto innehåller också information. Med det sagt tar vi med oss kritiken om att det kan bli tydligare. Vill du att jag avslutar din betalning?

    Vänligen,
    Helena Sällström Nyhets- och utvecklingsredaktör
  • Hej Helena

    Tack för förklaring och återkopplingen

    Jag menade självklart inte att anklaga er för detta men det är ganska tydligt vad resultatet är, som vi kan se i tråden.

    För att avbryta måste man gå in först på ”bli omnivän för att sen gå in på menyn där klicka på ”avsluta Omnivän” och sen skriva mail och skicka in ärendet. Detta är långt från att vara tillgängligt och tydligt.

    Jag har gått genom den processen och pratat med din kollega om detta men ändå är jag nu osäker om min betalning är avbryten, inte ens du vet det? Tycker att det talar för sig själv då att det finns en del förbättringsarbete kring tydliggöra just denna process.

    Hoppas feedbacken hjälper i er arbete med att förbättra produkten.

    Mvh,
    Dan
  • Hej igen Dan,

    Yes, vi tar med feedbacken om att det är svårt att hitta sätt att avsluta.

    Jag vet inte riktigt vilken kollega du haft kontakt med då det är jag som har hand om Omni Vän-ärenden. Min kollega Alexander Fridh Kahn hanterar Omni Ekonomi-prenumerationer, kan det ha varit honom du pratat med? För att ta reda på detaljer om din betalning och bekräfta att den är avbruten så behöver jag veta den mejladress som du registrerade dig med, den jag kan se här via forumet får jag ingen sökträff på. Om du inte vill skriva din mejladressen här i forumet men vill ha mer information så kontakta van@omni.se eller mejla mig direkt så reder vi ut det.

    Vänligen
    Helena Sällström Nyhets- och utvecklingsredaktör
  • Hej, jag heter Krister, fick ett erbjudande om prenumeration på omni ekonomi, 2 månader 1 kr per månad 2 första månaderna, hade inte läst andvändarvillkoren,glömde bort det tänkte inte på omni prenumerationen, sedan började omni debitera 129 kr per månad, bindningstid i 12 månader !!!, Känns inte speciellt bra, läser inte omni.se/eller väldigt väldigt lite, suck, det borde vara kortare bindningstid än 12 månader, en besvikelse, m.v.h, Krister
  • Hej Krister!

    Tack för att du hör av dig. Min kollega på Omni Ekonomis kundtjänst kan säkert hjälpa dig om du hör av dig till honom på medlem@omniekonomi.se.

    Vänliga hälsningar,
    Helena Sällström Nyhets- och utvecklingsredaktör
  • Testade 2 månader och sen började klarna dra 129 kr från mitt kort?? Väldigt otydligt att det gick över i ett årsabonemang. Hade inte läst det finstilta.. Borde ha kommit en förfrågan om jag ville fortsätta med tex ett års abonemang! // mvh Thomas
  • Ja alltså sjukt dåligt att prövotiden övergår till ett års bindningstid. Kommer att försöka avsluta. Om ni inte avslutar så kommer jag att skriva överallt på alla sociala medier att man inte kan lita på. Det är som övriga skriver. Det är otydligt och man får inte ens en varning om att avsluta.
  • Hej!

    Beklagar att det är otydligt! Vad jag förstår har ni båda fått hjälp från min kollega på Omni Ekonoims kundtjänst så jag stänger den här tråden tills vidare.
    Allt gott!
    Helena Sällström Nyhets- och utvecklingsredaktör
  • Hej,

    Nej jag har inte fått hjälp.

    mvh

    Daniel
  • Hej,

    Nej jag har inte fått hjälp.

    mvh

    Daniel
  • Daniel, har min kollega Nils alltså inte kontaktat dig på mejl?
    Helena Sällström Nyhets- och utvecklingsredaktör
  • Hej igen, Daniel. Jag pratade med min kollega, han skickade det här mejlet till dig i morse:

    "Hej Daniel! Jag är ledsen om du känner dig lurad. När man tecknar testprenumerationen finns två alternativ. Det ena är en månadsprenumeration för 159kr/månad utan bindningstid, och det andra är en helårsprenumeration för 129kr/månaden. Den är billigare just för att den kommer med 12månaders bindningstid. Det är några som missar det, och vi jobbar med att förändra prenumerationsresan för användare så att det blir tydligare i framtiden. Eftersom en del användare verkar missar den informationen i nuläget så är vi väldigt bussiga med att stryka bindningstider. Vilket jag har gjort nu. Din bindningstid är struken och jag har avslutat din prenumeration åt dig.Är det något mer jag kan hjälpa dig med?
    Vänliga hälsningar!/Nisse, Omni"

    Som sagt, hör gärna av dig om vi kan hjälpa dig med något mer!
    Med vänlig hälsning, Helena
    Helena Sällström Nyhets- och utvecklingsredaktör
  • Hej,

    Fick mail om det för 30 min sen. Men såg tidigare idag att ni hade ändrat medlemskapet. Tack.

    Jabdet måste bli tydligare eftersom det inte bara är jag som har problem med detta. Hade räckt med ett mail om info innan testperioden gick ut. 


  • Tack för feedback!

    Med vänlig hälsning,
    Helena Sällström Nyhets- och utvecklingsredaktör
  • Hej, kan du säga till Nisse på Omni att ta bort mitt abonnemang också? Jag har inte läst det en enda gång under de två månader jag haft det.
  • Jag har avslutat din prenumeration nu, Kristian.
    Jag har också mailat en konfirmation till dig från vår kundtjänstmail.
    Vänliga hälsningar!/Nisse, Omni

    Nils Brundin

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.