Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Appen kraschar

Hej, kan fortfarande inte öppna appen även efter att ha uppdaterat till nya versionen. Uppdateringen gjordes några dagar sedan och har även testat installera om appen helt. Använder IOS på en IPhone 12 Pro. Gillar Omni väldigt mycket så hoppas jag kan använda den snart igen! 😀
Ha det fint // Mathias

Kommentarer

  • Hej Mathias!

    Det låter inte alls bra. Vi ska försöka lösa detta.

    Kan du tänka dig att ge mig lite mer information? Kraschar appen så fort du startar den? Vilken version av OS sitter du på?

    Tack för att du rapporterar!

    Mvh /Calle Sandstedt, redaktör

    Redaktion Omnis nyhetsredaktion
  • Hej! Använder just nu IOS 14.2. Appen kraschar cirka en halv sekund efter att man försöker öppna den. Har även startat om mobilen för att se om det skulle kunna lösa det. Hör av er om ni har fler frågor! Ha en fortsatt bra dag 😀 




  • Tack för svar!

    Vi jobbar vidare på lösning!

    Mvh /Calle
    Redaktion Omnis nyhetsredaktion
  • Hej igen!

    Om du skickar din emailadress till mig (calle@omni.se), så kan jag troligen ordna en tillfällig lösning åt dig.

    Mvh /Calle
    Redaktion Omnis nyhetsredaktion

  • Omni kraschar (stängs) när jag scrollar ner i nyhetsflödet. Har en Samsung Galaxy S20, uppdaterat operativ.
  • Hej Lars!

    Låter inte bra, har det fortsatt att hända sedan igår?

    Två saker som kan hjälpa:
    • Dubbelkontrollera att du har senaste uppdateringen av appen, annars uppdatera till denna.
    • Radera appen och installera den på nytt.

    Om inget av det här hjälper utan appen fortsätter att crasha så får du gärna gå in i menyn i Omni, och längst ner kopiera där det står ByggVersion/DebugID, den koden hjälper oss att felsöka.

    Vänliga hälsningar

    Helena Sällström Nyhets- och utvecklingsredaktör
  • Appen krashar då jag scrollar ned

    java.lang.NullPointerException: No AdapterDelegate added that matches position=8 in data source
    at com.hannesdorfmann.adapterdelegates4.AdapterDelegatesManager.getItemViewType(AdapterDelegatesManager.java:247)
    at se.omni.views.VMAdapter.getItemViewType(VMAdapter.kt:19)
    at androidx.recyclerview.widget.RecyclerView$Recycler.tryGetViewHolderForPositionByDeadline(RecyclerView.java:6186)
    at androidx.recyclerview.widget.GapWorker.prefetchPositionWithDeadline(GapWorker.java:288)
    at androidx.recyclerview.widget.GapWorker.flushTaskWithDeadline(GapWorker.java:345)
    at androidx.recyclerview.widget.GapWorker.flushTasksWithDeadline(GapWorker.java:361)
    at androidx.recyclerview.widget.GapWorker.prefetch(GapWorker.java:368)
    at androidx.recyclerview.widget.GapWorker.run(GapWorker.java:399)
    at android.os.Handler.handleCallback(Handler.java:873)
    at android.os.Handler.dispatchMessage(Handler.java:99)
    at android.os.Looper.loop(Looper.java:201)
    at android.app.ActivityThread.main(ActivityThread.java:6831)
    at java.lang.reflect.Method.invoke(Native Method)
    at com.android.internal.os.RuntimeInit$MethodAndArgsCaller.run(RuntimeInit.java:547)
    at com.android.internal.os.ZygoteInit.main(ZygoteInit.java:927)


  • Hej,
    Kommer inte in. Den står och laddar och får sen meddelande att den inte kan ladda innehåll 

    Bygge: 6635; OS Version 14.7.1 (Build 18G82); debug id: 10834435


  • Hej!

    Låter inte bra. Har du möjlighet att hjälpa oss med en sak till? Om du håller inne länge och kopierar där det står Debug ID/Bygge, så kommer du att få en mycket lång kod – den har våra utvecklare nytta av om du lägger här.

    Hälsningar
    Helena Sällström, Omni
    Helena Sällström Nyhets- och utvecklingsredaktör
  • Hej,
    Jag arbetar med IT-support, mer specifikt med IT-säkerhet. Vi har många användare i organisationen som använder OMNI nyheter-appen på sina mobiler.
    Vi har fått larm i vår IDS/IPS (intrångsdetektering) dagligen den senaste veckan på att ett större antal klienter försöker kommunicera med en kontrollserver för botnät/malware. Adressen ifråga är ”omni-content[.]omni.news” (utan hakparanteser) och den är taggad som ”botnät”. Svartlistningen av adressen har utförts av Cisco Talos (Ciscos säkerhetsorganisation) och har lagts in i våra IPSers & IDSers regelverk automatiskt via deras Security Intelligence feed. En kollega som använder OMNI-appen säger att appen har fungerat dåligt den senaste tiden.

    Jag tänker att appen antagligen gör något anrop mot den svartlistade adressen i bakgrunden. Svartlistningen gör så att appen inte fungerar fullt ut. Då Cisco är ett vanligt förekommande fabrikat på nätverksutrustning så måste det vara fler än vi som har uppmärksammat/drabbats detta problem.

    Jag ville bara informera er om detta. Vet inte ifall adressen verkligen är skadlig, det verkar som att någon har tagit över den och kör skadlig kod på de adressen. Något som ni bör kolla upp, kanske ta bort referenser mot den eller ta kontakt med Cisco ifall adressen är legitim och bör vitlistas igen.

    Här finns en länk som indikerar att den känt av skadlig aktivitet på adressen ifråga:
    (https://) otx[.]alienvault.com/indicator/hostname/omni-content.omni.news

    Man bör inte klicka på länkar i mail från okända och ni kan nå nämnda sida genom att goggla på alienvault och adressen istället.

    Samma med nedanstående adress gå in på Talos intelligense och sök själv:
    (http://) talosintelligence[.]net/reputation_center/lookup?search=omni-content.omni.news






  • Hej Fredrik!

    Jag ska ta det vidare till våra utvecklare. Tack för att du hör av dig, jag kanske återkommer om vi har några följdfrågor!

    Hälsningar
    Helena Sällström Nyhets- och utvecklingsredaktör

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.