Eldningsförbud

Får man laga mat på muurika med gasolbrännare trots elningsförbud?

Kommentarer

  • Hej Karin,
    På grund av eldningsförbudet får man inte använda gasolbrännare eller liknande med öppen låga. Vi har fått tillstånd att anordna platser för tillagning av mat med medhavd stormkök. Tyvärr gäller tillståndet inte för större gasolbrännare, så man får inte använda gasolbrännare och muurika.

    Vänliga hälsningar,
    Tina Selin
  • Hvis det skulle bli eldningsförbud i Kolmården, vil man da kunne bruke gasolkök inne i campingvogner? Vår campingvogn har sertifisert og testet gasol-system, og vi har egen brannslokker.

  • Hej Kjetil,

    Gällande eldningsförbud och restriktioner kring matlagning så följer vi den lokala Räddningstjänstens och Brandskyddsmyndighetens aktuella bestämmelser. Det innebär att vi ännu inte vet hur ett eventuellt eldningsförbud skulle komma att utformas i sommar. Under veckorna innan O-Ringen gör vi kontinuerliga avstämningar med Räddningstjänsten och kommer då att informera på oringen.se om vad som gäller vid ett eventuellt eldningsförbud.

    Med vänlig hälsning,
    Sofia
  • Hello, does the above text mean that a simple butane/propane cooker like https://scandihills.se/produkter/206-gasspis-till-gasolbehaallare-/152-bleuet-micro-plus-prestanda-1300w is not allowed on the camping site of O-Ringen?
  • Hi Katja,

    This is no fire ban in Norrköping at the moment. This means that you can use the type of cooker you refer to, on designated areas on the campsite so that you avoid to use it directly on the grass.

    Welcome to O-Ringen Kolmården 2019!
    Best regards,
    Sofia