Besök

Vi min hustru och jag önskar heja på en av deltagarna, men problemet är att jag tar
mig fram med hjälp av rullator så det får ej vara för besvärlig terräng, vi tänkte oss etapp 'Arena Yxbacken'. Hur ser det ut där?, och hur är det med parkering (kostnad etc)?

Kommentarer

  • Hej Hans!

    Vad kul att ni kommer ut och hejar på!

    Vi har dock ingen parkering vid arena Yxbacken. Det smidigaste för er skulle vara att ta er till Himmelstalund och åka etappbuss ut till etappen alt Bråvalla och ta bussen därifrån. Det bör gå bra att gå från bussarna som har avsläpp alldeles intill arenan och sedan ta sig till arenan. Vissa familjer kommer även ha med barnvagn i bussarna så det ska inte vara för besvärlig terräng. Bussarna är gratis. Mer info hittar du på den här sidan: http://oringen.se/213/kolmarden-2019/resa--bo/resa-till-arenorna.html

    Varmt välkomna till O-Ringen Kolmården!
  • Hej
    Om man som äldre (ca 90 år) och orkeslös f.d. orienterare med rullator inte klarar av att ta de erbjudna busstransporterna, är då ett etapp-besök inte att tänka på?
  • Hej Kjell,

    i Arena Yxbacken får man inte komma med privat bil, där går det endast att åka med våra bussar.
    Rekommenderar då Finspång två etapper (E1 och E2) där finns P-plats för de som kommer med bil men de är 1,5-2 km från arenan. Klarar du av att gå så långt?

    Vänliga hälsningar
    Hillevi Luks

  • Hej Hillevi
    Tack för ditt svar. Jag klarar av att gå den sträckan och lite till. Men mina f.d. orienterande föräldrar, som frågan egentligen gällde, lär inte klara det. De är nu 86 och 90 år gamla och behöver använda rullator. De kanske klarar att gå med rullator som mest ca. 400 m. Utan rullator med ledsgare klarar de att gå kortare sträckor. Jag kanske kunde köra en i taget i rullstol den sträcka du nämner om det är ogrusad bra asfalt hela vägen. I forna dagar deltog de vid flera 5-dagars: Skåne, Dalarna, Värmland, Hälsingland, Östergötland, ...
    Men jag tror att jag själv och de föredrar att besöka en etapp i naturen och inte i en friidrotts- eller fotbollsarena. Men med Grosvad i Finspång avses kanske inte själva friidrottsarenan utan en äng utanför?

    För egen del undrar jag om det är tillåtet att cykla från en bilparkering till en etapp?

    Med vänlig hälsning,
    Kjell
  • Hej igen,

    jag förstår. Det var ju lite otur att just när O-ringen går nästgårds så är det extra svårt att ta sig ut till etapperna. Klart att de ska kunna få uppleva ett O-ringen till.

    De två första etapperna vid Arena Grosvad är som du säger precis i anslutning till den friidrotts- och fotbollsarena som är där. Men jag har sett uppbyggnad och inramning från skogen och den är ganska magnifik. Både orienterare och MTB-cyklister kommer in från skogen och går i mål på samma arena.

    Kan lösningen för er vara att du, utan att vara i vägen för bussar och orienterare kan hitta något bra ställe att släppa av dina föräldrar och sedan åka och parkera? Arenan är ju samtidigt som vi lånar den öppen för allmänheten att ta sig till för att bada/motionera.

    Cykla mellan parkering och arena är helt okej.

    Hoppas att det ordnar sig för er.

    Vänliga hälsningar