Barn på buss

Hej! Kul att vi snart ska få springa o-ringen. Jag har dock en fråga gällande bussarna till etapperna vid yxbacken dag 3-5. Som jag förstår det kan man välja på buss från c-orten (ca 15 km) eller buss från satellitparkering (ca 14 km). Och det kommer inte att finnas tillgång till bilbarnstolar i bussarna. Detta resulterar ju i att vi som har mindre barn, i mitt fall 1,5 år måste åka med barnen utan att dom är bältade. Detta trots att det i Sverige sen flera år är lag på att barn ska vara bältade i bilstol/babyskydd! Jag förstår att det finns logistiska utmaningar vad gäller detta men det kan ju inte fortsätta såhär år efter år med att man bara får ta buss till arenan men inte erbjuder en säker eller ens laglig resa för barn. Kan man göra separat parkering för de som har barn i bilen och då ej kan ta bussen? Bör man i framtiden inte lägga arena på en plats som kräver bussning av alla om det inte finns bilbarnstolar?

Kommentarer

  • Hej Lovisa,

    Tack för ditt mail.
    Jag och O-Ringen som organisation håller till fullo med dig om hur viktigt det är med säkra transporter för barn. Och som du skriver så har utvecklingen mot mer ekologiskt hållbara transportalternativ på O-Ringen (från bil till buss och cykel) gått fort de senaste åren. Även de kommande åren kommer buss tillsammans med cykel att vara det primära transportalternativet vid O-Ringen.

    Med en sådan utveckling kommer också krav på att vi utvecklas ur säkerhetsaspekt, t.ex. genom barnstolar i bussarna. Och detta är något som vi tillsammans med Nobina jobbar med för att hitta en rimlig lösning för när 20 000 personer ska transporteras under några timmar.

    Även om vi vet att man kan göra än mer för säkerheten (vilket vi vill göra kommande år) så följer O-Ringen och Nobina idag Transportstyrelsens rekommendationer för transport av barn i buss. Det är viktigt att tänka på att det är olika regler för färd i bil respektive buss. För färd i buss så står detta att läsa:

    Fullständig text på: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/I-fordonet/Baltesregler/

    Anledningen till att vi för arena Yxbacken inte har någon arenanära parkering alls är att det inte finns någon sådan möjlighet varken norr, söder, öster eller väster om arenan. Arenan har efter noga avvägning ändå valts eftersom den kan erbjuda tre superfina etapper. Om möjlighet finns för er att cykla med barnet så är det fina cykelvägar ut till Yxbacken.

    Välkommen till O-Ringen Kolmården 2019!
    Mvh Sofia

  • Hej!

    Jag ska springa O-ringen 3 dagars och har en fråga på samma ämne. Såg nu i programtidningen att parkeringen ej finns på arena Yxbacken. Vi har en 4 månaders bebis vi då kommer behöva åka buss med.
    Min fråga är, finns det bälten i alla bussar så möjligheten till att fästa ett babyskydd finns?
  • Hej,

    Det kan vara olika variant på bälte, antingen midjebälte eller trepunktsbälte. Om ni frågar funktionärerna vid bussarna kan de hjälpa er!

    Lycka till i skogen

    Hälsningar
    Märta