Behöver jag berätta om min fd sjukskrivning när jag söker jobb?

Jag har varit sjukskriven, behöver jag berätta om det i min ansökan eller under interjvun?

Kommentarer

  • Hej,

    Nej, du har ingen skyldighet att informera din nya arbetsgivare om tidigare sjukskrivningar, varken i en ansökan eller under en intervju.

    Däremot är det bra om du förbereder dig på att svara på denna fråga under intervjun, då arbetsgivaren kanske ställer frågor om perioder av uppehåll i din arbetslivserfarenhet.

    Ha ett svar som du känner dig bekväm med säga utan att hamna i försvar eller bortförklaringar. Fokusera på vad du lärt dig om dig själv under denna tid och att du nu har fokus framåt.

    Vänliga hälsningar,
    (Uppdaterad )