Får jag ta VAB om jag är timanställd

Jag är timmanställd på ett fast nr av timmar (10) per vecka. När mina barn varit sjuk har jag alltid vobbat eller jobbat igen timmar, men ibland är det svårt att hinna med allt. Får jag ta VAB om jag är timanställd? Jag jobbar dessutom delvis på distans. Få min arbetsgivare kravet att jag jobbar igen/ikapp alla mina timmar på plats?
Maria

Kommentarer

  • Hej Maria,
    Tack för att du hör av dig till Naturvetarna med din fråga!

    Som timanställd kan du ansöka om VAB-ersättning från Försäkringskassanför de dagar som du skulle ha arbetat eller för pass som du behövt tacka nej till på grund av att barnet är sjukt.

    Vad gäller din fråga om distansarbete beror det på vad som står i ditt anställningsavtal. Det finns ingen lagstadgad rättighet att arbeta på distans. Så länge ni inte har avtalat om att du ska arbeta endast på distans (till exempel skriftligt i ditt anställningsavtal) kan arbetsgivaren därför kräva att arbetet utförs fysiskt på plats.

    Dock, om du får ersättning för VAB från försäkringskassan betalar arbetsgivaren ingen lön för dessa timmar och de kan därför inte kräva att du "jobbar igen" timmarna vid ett senare tillfälle.

    Du kan läsa mer om VAB och vilka regler som gäller på Försäkringskassans hemsida: Vård av barn (vab) - Försäkringskassan (forsakringskassan.se)

    Återkom gärna till vår medlemsrådgivning om du vill ha ytterligare stöd och råd. Se kontaktuppgifter och öppettider här: Medlemsrådgivning - Naturvetarna

    Bästa hälsningar
    Julia