Samlad information med anledning av coronavirus

Vad gör MKB för att hindra smittspridning?
  • Stannar hemma om vi är sjuka.
  • Följer Folkhälsomyndighetens råd.
  • Prioriterar om så att vår personal kan vara så tillgänglig som möjligt för våra kunder.
  • Försöker hitta lösningar så att våra kunder inte ska drabbas av eventuella förseningar av reservdelar och andra leveranser.
  • Avbokar alla sociala evenemang både med personal och med kunder.

Lägenhetsvisningar – vad gäller?
Vi behöver visa lägenheter som ska hyras ut, men du som bor där behöver inte vara hemma om du inte vill eller kan. Lämna din nyckel till oss så tar vi hand om visningen. Mer information får du av den som ska visa din lägenhet.

Seniorer – ska events ställas in?

Ja, med omsorg om våra seniora kunder väljer vi att ställa in vårens program från och med 2010-03-17 och fram till sommaren.

Har MKB öppet som vanligt?
Ja. Men kontakta oss gärna digitalt om du kan:
Du som har luftvägsbesvär, feber eller hosta
Med omsorg om dig, dina grannar, våra medarbetare och leverantörer ber vi dig som har luftvägsbesvär, feber eller hosta att ställa in bokade möten med oss och endast anmäla akuta fel.

Kommer MKB att öka städningen i gemensamma utrymmen?
Vår städfirma gör extra städinsats genom att torka av ytor som vidrörs, som knappar och handtag.

Kommer MKB att stänga områdeskontoren?
Nej, vi vill upprätthålla vår service och vi vet att det bidrar till trygghet och stabilitet i området.

Ska jag felanmäla ett trasigt handtag eller en droppande kran?
Ja än så länge ska du göra felanmälan som vanligt.
Är du sjuk ska du endast felanmäla akuta fel som exempelvis en vattenläcka, om ström saknas i hela lägenheten eller att ytterdörren inte går att stänga.

Om något akut händer (vattenläcka eller annat som kan leda till en omfattande skada) efter kontorstid ringer du det vanliga numret: 040 31 33 00.

Ska jag avboka möten med MKB eller entreprenör?
Ja om du är sjuk. Du kan också lämna din nyckel till oss om så att du inte behöver vara hemma.

Hur håller jag mig uppdaterad om MKBs rutiner?
Titta gärna på www.mkbfastighet.se

Var hittar jag information på andra språk?

Information om coronavirus på andra språk: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/information-om-covid-19-pa-olika-sprak/

Hur får jag hjälp med inköp av mat och medicin?
Behöver du hjälp med inköp eller liknande och inte har möjlighet att handla online eller få hjälp av grannar eller vänner ska du ringa Kontaktcenter Malmö stad: 040 34 10 00. Bor du i MKBs seniorhus kan du kontakta personalen i ditt område för att få hjälp med att exempelvis handla mat.
 
Berörs MKBs seniorboenden av besöksförbud?
MKBs seniorboenden berörs inte av regeringens beslut om ett besöksförbud på samtliga landets äldreboenden som gäller från den 1 april. Eftersom Folkhälsomyndigheten uppmanar den som är 70 år eller äldre att begränsa sina nära kontakter vill vi ändå uppmana till försiktighet när det gäller besök hos våra kunder i seniorboenden.

Däremot omfattas Malmö stads boenden för äldre, däribland trygghetsboendet Havsuttern som finns i MKBs lokaler men drivs av Malmö stad.

MKB Kundtjänst (Uppdaterad ) Rapportera olämpligt innehåll
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.