Var ska jag slänga fett?

Fett stelnar när det blir kallt. Det betyder att om du häller ut fett i avloppet så kommer det att stelna i ledningen. Det kan bilda en propp och till slut orsaka en översvämning.

Gör så här:
Skruva fast en fettratt på en vanlig PET-flaska och häll det svalnade fettet från matlagning i flaskan. När flaskan är full skruvar du av fettratten, sätter tillbaka korken och kastar flaskan som brännbart hushållsavfall.

Mitthem

Kommentarer

  • Gäller det även olja?
  • Hej Susanne!
    Ja, det gäller även olja.

    Hos MittSverige Vatten & Avfall på Stuvarevägen 17 kan du hämta en fettratt gratis!

    Med vänlig hälsning,
    Linda Kommunikatör