Vad kommer det nya poängsystemet innebära för mig som hyresgäst?

Jag läste precis att poängsystem för hyror ska införas men vad exakt kommer det innebära för oss hyresgäster? Kan det bli så att en lägenhet får en avsevärt högre hyra så att vissa kanske inte kommer ha råd att bo kvar längre?

Kommentarer

  • Hej Viktoria!

    Meningen med systemet är att det ska bli en mer rättvis hyra beroende på sin lägenhets standard. Det kan innebära att man antigen får en fryst hyra eller högre hyra, beroende på hur ens nuvarande hyra stämmer överens med lägenhetens standard.

    Det är inte sannolikt att en lägenhet kommer att få en så mycket högre hyra att hyresgästen inte har råd att bo kvar. Detta förhandlas även med Hyresgästföreningen.
    Sophie Kundcenter