Imma på fönster

Ni har nyss bytt fönster på min lägenhet och nu är det immigt! Vad är det för fel?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Anna,

    Tack för din fråga!

    Imma på utsidan av fönstret är normalt och är ett tecken på att fönstrens isolerande funktion fungerar.

    När luften utomhus är fuktig kan det förekomma kondens på utsidan av moderna värmeisolerande fönster. Fukten på utsidan är ett tecken på att fönstrens isolerande funktion fungerar på ett bra sätt - att de hjälper till att behålla värmen inne.

    Kondensen försvinner vanligtvis under dagen när utomhusluften blir torrare.

    Tack vare de värmeisolerande fönstren sparar vi energi och minskar fastighetens negativa påverkan på miljön. En annan fördel är att invändig kondens är mycket sällsynt med de nya fönstren.

    Fukt mellan fönsterglasen
    Om det däremot finns fukt mellan fönsterbågarna ska du göra en felanmälan. Det brukar kunna åtgärdas genom att ventilationen justeras.

    Ha en bra dag!