Fast telefoni i nybyggen

När ni bygger nya hus drar ni då in fast telefoni i lägenheterna? Alltså via kopparnätet, inte ip-telefoni på fiberkabel.

IP-telefoni är instabilt och mobilnätet kryllar av störningar.

Kommentarer

  • Hej Ludwig!

    Tyvärr vill inte Telia installera kopparnät i nya hus, till rimlig kostnad. Vi installerar därför inte kopparnät i våra nya hus.

    Idag har i stort sett alla våra befintliga fastigheter en telefonanslutning via kopparkabel.
    Detta kopparnät var avsett för telefonsamtal och har under senare år anpassats för att klara fler tjänster.
    Allt efter som tiden går ökar kraven på överföringshastighet.
    Internettjänsterna kommer att kräva allt större nätkapacitet och framtidens system utvecklas utan hänsyn till låga överföringshastigheter.
    Trenden är att traditionell fast telefoni och bredband via kopparnätet (telejacket) successivt ersätts med tjänster via fiber eller mobilnäten.

    Delar av det gamla telefonnätet, som till stora delar ägs av Telia, kommer att ersättas med fiber eller mobil teknik.
    Sophie Kundcenter