Så gör du en felanmälan
1. Kontrollera först om ansvaret ligger på dig eller hyresvärden
Innan du gör en felanmälan, fundera på om det är:
2. Gör din felanmälan
Du kan felanmäla på följande sätt:
Via webben
Om det är akut fel (t.ex. vattenläcka, ingen värme, elfel, stopp i avlopp):
_______________________________________________
3. Viktigt att tänka på
4. Efter felanmälan
Innan du gör en felanmälan, fundera på om det är:
- Hyresvärdens ansvar (t.ex. elfel, värme, vatten, vitvaror, ventilation, fönster, dörrar, hiss, gemensamma utrymmen).
- Hyresgästens ansvar (t.ex. byte av glödlampor, säkringar, brandvarnare, rengöring av - golvbrunn, diskho, handfat, vattenlås eller mindre underhåll). Om du är osäker – felanmäl ändå.
2. Gör din felanmälan
Du kan felanmäla på följande sätt:
Via webben
- Gå till https://hem.dinhyresvard.se/ alternativt din Boendeapp.
- Logga in med Bank-id alternativ e-post och lösenord.
- Klicka på Felanmälan, Välj Skapa ärende för att börja registrera.
- Fyll i:
- Namn och adress
- Telefonnummer och e-post
- Beskrivning av felet
- Bifoga gärna bilder då det underlättar processen och vi kan snabbare åtgärda.
- Skicka in anmälan – du får en bekräftelse via e-post.
Om det är akut fel (t.ex. vattenläcka, ingen värme, elfel, stopp i avlopp):
- Ring MHS Bostäder på 08-528 086 00
- Akuta fel utanför kontorstid hanteras av jouren. Kontaktuppgifterna finner du i ditt trapphus.
_______________________________________________
3. Viktigt att tänka på
- Lämna exakt information – t.ex. vilket rum, vilket element, vilket fönster, osv.
- För att vi ska kunna bedöma ärendet snabbare, ange gärna mått på felet om det är möjligt.
- Avser det en vitvara? Bifoga gärna bild på typskylten där man ser serienummer och produktnummer.
- Vi har en extranyckel som vi kan använda för att åtgärda felet om du ger ditt godkännande. Om du inte vill att vi går in med extranyckel behöver vi i stället boka en tid, vilket kan innebära att ärendet tar längre tid att lösa.
- Vid återkommande problem, hänvisa till tidigare felanmälan och ärendenummer.
4. Efter felanmälan
- Du får en bekräftelse på att ärendet registrerats.
- En fastighetsskötare eller entreprenör kontaktar dig för att boka tid eller åtgärda felet.
- Spara gärna ärendenumret om du behöver följa upp.
Följ inlägget
0
följare
Borttagen kommentar