Så gör du en felanmälan

1. Kontrollera först om ansvaret ligger på dig eller hyresvärden
Innan du gör en felanmälan, fundera på om det är:
  • Hyresvärdens ansvar (t.ex. elfel, värme, vatten, vitvaror, ventilation, fönster, dörrar, hiss, gemensamma utrymmen). 
  • Hyresgästens ansvar (t.ex. byte av glödlampor, säkringar, brandvarnare, rengöring av - golvbrunn, diskho, handfat, vattenlås eller mindre underhåll). Om du är osäker – felanmäl ändå.
_______________________________________________

2. Gör din felanmälan 
Du kan felanmäla på följande sätt:

Via webben 
  1. Gå till https://hem.dinhyresvard.se/ alternativt din Boendeapp. 
  2. Logga in med Bank-id alternativ e-post och lösenord.
  3. Klicka på Felanmälan, Välj Skapa ärende för att börja registrera. 
  4. Fyll i:
    • Namn och adress
    • Telefonnummer och e-post
    • Beskrivning av felet 
    • Bifoga gärna bilder då det underlättar processen och vi kan snabbare åtgärda. 
  5. Skicka in anmälan – du får en bekräftelse via e-post. 
Via telefon 
Om det är akut fel (t.ex. vattenläcka, ingen värme, elfel, stopp i avlopp):
  • Ring MHS Bostäder på 08-528 086 00 
  • Akuta fel utanför kontorstid hanteras av jouren. Kontaktuppgifterna finner du i ditt trapphus.

_______________________________________________
3. Viktigt att tänka på 
  • Lämna exakt information – t.ex. vilket rum, vilket element, vilket fönster, osv. 
  • För att vi ska kunna bedöma ärendet snabbare, ange gärna mått på felet om det är möjligt.
  • Avser det en vitvara? Bifoga gärna bild på typskylten där man ser serienummer och produktnummer. 
  • Vi har en extranyckel som vi kan använda för att åtgärda felet om du ger ditt godkännande. Om du inte vill att vi går in med extranyckel behöver vi i stället boka en tid, vilket kan innebära att ärendet tar längre tid att lösa.
  • Vid återkommande problem, hänvisa till tidigare felanmälan och ärendenummer.
_______________________________________________
4. Efter felanmälan 
  • Du får en bekräftelse på att ärendet registrerats. 
  • En fastighetsskötare eller entreprenör kontaktar dig för att boka tid eller åtgärda felet. 
  • Spara gärna ärendenumret om du behöver följa upp.
Felicia Förvaltningsassistent

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.