Vad är pendlingsavstånd?

Hej!
Jag undrar vad ni definierar som ”pendlingsavstånd” (i kontexten att man inte kan söka MHS-bostad om man har etablerat boende inom pendlingsavstånd). Jag tänker lite att vad man tycker är en accepterad tid att lägga på pendling kan variera från person till person och undrar därför vad definitionen är här.
Sandra

Kommentarer

  • Hej,
    Sökande som har etablerat sig i eget boende inom pendlingsavstånd (enligt Skatteverket 5 mil mellan bostad och arbetsplatseller inom Mälardalsområdet är inte berättigad att hyra våra lägenheter. I regel inkluderas Storstockholm i begreppet "Mälardalen" men det är ett större begrepp för området runt Mälaren.
    Ibland får vi göra individuella bedömningar gällande pendlingsavstånd med utgångspunkt från Skatteverkets förklaring då man kan sakna pendlingsmöjlighet trots kortare avstånd.
    MHS Bostäder är i grunden till för personer utan anknytning eller etablering i området de söker bostad i, dit de pga. tjänst blivit kommenderade. Vi har få lägenheter och många sökande så därför är vi restriktiva när det gäller kön.

    Hoppas det besvarar frågan, annars är man alltid välkommen höra av sig igen.
    Ha en fin dag!
    Nina Bostadsförmedlare
    (Uppdaterad )
  • Hej,

    Kan ni förtydliga vad ni menar med mälardalsområdet, för även om man bor inom det område så kan man fortfarande ha 10 mil till jobbet enkel väg, är man fortfarande inte berättigad till att söka via er eller.

    carl
  • Hej Carl!

    Mälardalsområdet är området där MHS Har bostäder, dvs Uppsala, Enköping och Stockholm.

    Tänk på att vi menar eget avtal, alltså ett eget hyresavtal, bostadsrätt eller villa/hus. Bor du hos dina föräldrar eller är andrahandshyresgäst räknas det inte som eget avtal och du är välkommen att söka.

    Med vänlig hälsning,
    Sepide Teamledare Bostad