Hur snabbt kan jag köa igen efter uppsägning?

Får man ställa sig i bostadskön direkt efter man har sagt upp en lägenhet eller måste man vänta?

Kommentarer

  • Hej Axel,
    Om du söker bostad tidigare än 1 år efter att du flyttat ifrån oss måste du ha särskilda skäl för att din nya ansökan ska bli godkänd. Det kan t.ex. vara efter utlandstjänstgöring eller om du för tjänstens skull är i behov av att söka boende i annat område än där du bor idag.

    Grundtanken är att våra bostäder ska vara tillfälliga boenden och vi rekommenderar alltid att söka annat boende vid sidan av, för att få en mer långsiktig lösning.

    Om dina uppgifter finns kvar i vårt system så kommer du inte kunna registrera dig via webben, utan får använda blanketten som finns under fliken Sök bostad på vår hemsida. Kontrollera gärna på samma sida att du uppfyller grundkraven för att stå i kön innan du ansöker.

    Med vänlig hälsning,
    Caroline Kommunikatör
  • Om man bor i en trea ihop med en inneboende och inneboenden ska flytta och man själv inte har råd att ha kvar lägenheten. Räknas det då som en särskild anledning så man slipper vänta ett år för att söka en mindre?
  • Hej Sofie!

    Det räknas inte som en särskild anledning att få stå i vår kö igen i det fall du har en inneboende som flyttar ut.

    Eftersom våra avtal alltid skrivs med enbart en person, så rekommenderar vi alltid att man upprättar ett avtal sinsemellan i de fall man har en inneboende. Detta avtal ska då ha tre månaders uppsägningstid så att kontraktsinnehavaren hinner hitta en ny inneboende, alternativt hinner säga upp lägenheten och då inte står själv med hyran under de tre månader som uppsägningstiden är.

    Med vänlig hälsning,

    Sepide Teamledare Bostad
  • Hej!
    Ifall jag byter arbetsort under det året som jag ej kan söka digitalt, anses det vara en särskild anledning för att kunna söka igen innan?
  • Hej Pontus!

    Oftast säger man upp sitt avtal för att man antigen inte har behov av bostaden, har hittat ett eget permanent avtal, flyttat ihop med sin partner eller avslutat sin tjänst inom FM. I dessa fall anser vi att man har löst sitt boende och man får inte stå i kön igen eller bo hos oss igen (vi hjälper exempelvis inte till vid separationer/skilsmässor).

    Ibland kan man också säga upp av andra skäl och efter avflytt ändra inriktning och göra andra saker eller som du säger jobba på annan ort.

    Vi försöker alltid vara flexibla och tillmötesgå våra sökandes önskemål/behov, så vill man få ett visst ärende prövad, så går det bra att maila oss med detaljer kring var man har bott, varför man sa upp och varför man söker igen, så prövar vi det individuellt.

    Med vänlig hälsning,

    Sepide Teamledare Bostad