Kan man stå i kö även om man har en lägenhet?

Jag har ganska långt till jobbet, och behöver verkligen en lägenhet. Jag har fått en tvåa, men jag behöver inte så mycket utrymme och jag skulle vilja bo i en billigare etta istället.
Kan man bo i en lägenhet och fortsätta stå i kö för andra lägenheter? Behåller man sina köpoäng eller försvinner dem? Hur funkar det?
Alex

Kommentarer

  • Hej Alex,

    Man får inte stå kvar i kön, när man väl tecknat ett avtal. Vår rekommendation är att man endast söker lägenheter man avser att bo i under tiden man har sitt avtal. Den interna byteskön är endast till för de som av ekonomiska, sociala eller andra synnerliga skäl eller förändringar behöver byta sin lägenhet. Detta föregås av en ansökan som handläggs av bostadsförmedlingen och ibland även ledningen. Blir ansökan godkänd får man vänta tills bostadsförmedlarna hör av sig med lämplig objekt. Det är alltså inte ens då garanterat att du får byta din bostad och det kanske dröjer länge om fler står i kö till samma typ av bostad.

    Kort sagt, vill du inte bo i en tvåa, anmäl inte intresse på en tvåa 😀

    Med vänliga hälsningar
    Sepide Teamledare Bostad