Hur ansöker jag om e-faktura?

Kommentarer

  • Hej Oskar!

    Det är via din internetbank som du anmäler om e-faktura. Oftast får man i samband med sin hyresbetalning upp en fråga i stil med "denna leverantör har e-faktura, vill du aktivera det?". Du kan då svara ja på det och följa instruktionerna där. Om inte så går du in på e-faktura i din internetbank och väljer oss helt enkelt i listan över företag som erbjuder e-faktura. Det ser lite olika ut beroende på bank, så det enklaste är att du kontaktar din bank och ber om hjälp om du inte hittar.

    Observera att detta gäller endast e-faktura, vill du betala via autogiro måste du medge dragning på ditt konto och det kan du också göra via din internetbank.

    Med vänlig hälsning,
    Sepide Teamledare Bostad
  • Hej Sepide,

    Tack för svar! Vad är skillnaden mellan e-faktura och autogiro?
  • Hej Oskar!

    Autogiro innebär att hyran dras automatiskt från ditt konto den sista vardagen i månaden. Det enda du behöver tänka på är att se till att det finns täckning (pengar) på kontot. Du får inga avier hemskickade (men kan se de på Mina Sidor på vår hemsida), så det är bra alternativ för de vars post krånglar eller om man har många utlandsuppdrag och inte har möjlighet till handläggning av sina avier.

    E-faktura är en elektronisk avi som går direkt in till din bank, där du har möjlighet att via din internetbank se avin och justera betaldatumet och själv lägga in den för betalning. Kräver lite mer handläggning från din sida, men du har lite mer valmöjligheter där.

    Båda alternativen rekommenderas av oss på grund av både smidighet och av miljöskäl.

    Med vänlig hälsning,
    Sepide Teamledare Bostad