Kan man gräva ner transformator till Garden 24?

Klara sig transformatorn att ligga på marken nära lampan eller går det att gräva ner den i marken

Kommentarer

  • Hej Gert!
    Den klarar att ligga på marken men bör inte grävas ner. Helst luft runt om så att den inte blir för varm.
    De flesta låter den ligga bredvid husgrunden i närheten av eluttaget och använder en förlängningssladd som är avsedd för 24V om det skulle behövas.

    Lycka till med kopplandet och hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar.
    Hälsningar,
  • Finns det ingen möjlighet att koppla in som en fast installation? Jag vill kunna dimra belysningen inifrån med brytare på väggen och inte ha en kontakt ligga ute och exponeras för väder och vind.

    Gäller denna produkten:
    https://markslojd.com/sv-se/produkter/p/106935/garden24-decklight-60mm?return=/sv-se/produkter

    Mvh
    Johan
  • Hej Johan.
    Transformatorn som hör till systemet är inte dimbar. Man dimrar på lågvolt-sidan.
    Dimmern till Garden24 är gjord för att tåla utomhusklimat.
    Hälsningar,

  • Hur lång förlängningssladd kan man ha efter transformatorn?
    Peter Ekholm
  • Hej Peter.
    Vi brukar rekommendera att man inte går längre än ca 50m från trafon till den spot som är längst bort.
    Hoppas att det räcker till för dig.
    Ha en skön helg!
    😊
    Martin
  • Hej,
    Har ett garden24-system, med glera spotlights och 4 pollare vid vår parkeringsplats. Har fungerat perfekt i två års tid. Men för en vecka sen slutade det att fungera. Ingen ström gick fram till den inkopplade ljussensorn/timern. Jag har även kollat eluttaget, som fungerar som det ska. Köpte en ny trafo och kopplade in, ljussensorn fungerade och lamporna lysten en kort stund...sen slocknade de igen. Vad kan det vara för fel som åstadkommer detta?  Tacksam för svar och tips! /Håkan

    Håkan Arenvid
  • Hej Håkan.
    Här kommer en metod som du kan använda för att felsöka.

    Felsökning Garden 24 transformator
    Vanligaste felet med Garden 24 är att transformatorn går sönder på grund av för hög belastning eller beroende på en kortslutning någonstans i systemet.
    Kapacitet
    Tänk på att inte koppla mer än 90% av transformatorns kapacitet. Räkna även med att varje koppling stjäl viss effekt, så räkna gärna 0,1W per koppling

    36W koppla max 32W
    60W koppla max 54W

    Ett system med 8st 3W spottar och 1 förlängnings sladds totala watt blir enligt nedan (kopplingar utmärkta som -)
    Transformator - sladd - spot 1 - spot 2 - spot3 - spot4 -spot5 -spot6 -spot7 -spot8

    0,1 x 9 + 8 x 3W=24,9W (0,1W för varje koppling -)

    24,9W <32W +36W transformator ok

    Kortslutning
    En kortslutning i systemet ger strömrusning i transformatorn som blir varm och den inbyggda säkringen går sönder. Om transformatorn går sönder och man inte kopplat på för mycket last så beror det troligtvis på en kortslutning i en av armaturerna eller en av kopplingarna.

    Felsökning kommer troligtvis kräva att man offrar en eller 2 transformatorer i felsökningsarbetet om man inte är snabb. Till hösten kommer en säkringsbox som vi kan skickar med i reklamationsärenden.

    Då går en billig säkring sönder i stället för en dyr transformator. Under tiden får vi leva med att skicka ut flera transformatorer för att lösa kundernas problem.

    Felsökning utförande:
    1. Koppla ur alla delar
    2. Koppla in nya transformatorn
    3. Koppla på en armatur, om ok efter ett par minuter vet vi att koppling in och armatur 1 är ok. (om ej ok, byt ut och reklamera.
    4. Koppla på nästa armatur, om ok efter ett par minuter vet vi att koppling ut på första armaturen är ok, samt att koppling in och armatur 2 är ok. Lyser ej armatur 2 ligger felet i koppling ut på första armaturen eller pä armatur 2. Prova att byta ut armatur 2, lyser inte heller denna ligger felet i första armaturen, lyser den ligger felet i armatur 2.
    5. Fortsätt jobbet med alla armaturer.
    6. Efter test av armaturer, testa dina tillbehör (sladdar, förgrening, dimmer, sensor etc.) testa varje tillbehör separat mellan transformator och armatur 1.
    Hoppas detta hjälper!

    Med Vänliga Hälsningar
    Caesar Markslöjd AB
    Markslöjd
  • Hej och tack Ceasar,
    Använde mig av förfarandet som du beskrev och har nu bränt 2 transformatorer till. Hur gör jag för att kunna reklamera dem?
    Hoppas att ni har klart med en säkringsbox nu som du beskriver, det låter bra! 😊
    Jag gillar garden24 och era produkter, men vill gärna att dom ska fungera.
    Tack på förhand!
    Med vänlig hälsning,
    Håkan Arenvid
  • Hej Håkan,

    Du reklamerar produkterna där du har köpt dem.
    När det gäller säkringsboxen så dröjer det dessvärre till december innan de kommer. 😟

    Hoppas du får igång ditt system snart!
    Sirpa