Roma, dimmer släcker inte lampan. Hur gör jag?

Hej, Jag har en Roma vägglampa som fortsätter lysa (glöda) när jag släcker lampan. Har provat med annan lampa, tyvärr samma problem. Kan den lagas eller måste jag köpa en ny?

Mvh
Urban

Kommentarer

  • Hej Urban,

    det var en väldigt bra fråga.

    Det är inget fel på armaturen, det skall egentligen bara vara att byta ljuskälla.
    Vissa armaturer med inbyggd dimmer är inte kompatibla med alla LED-ljuskällor.
    Nyare ljuskällor av bättre kvalitet fungerar bra.

    Vår COB 6w med artikelnummer 106190 fungerar fint till Roma.
    Denna beställer du hos någon av våra återförsäljare.

    Ha en härlig dag!

    Mvh

  • Hej!

    Följdfråga,  i har köpt en lampa med sockel GU10 till vår ROMA. Den verkar ändå för lång och för stor upptill och vi lyckas inte fästa den i sockeln. Finns det fler mått/dimensioner man ska ha för att en lampa ska passa till ROMA.
    Den du rekommenderar försöker jag hitta för att beställa på nätet, men hittar inte.
  • Hej Britta,

    tack för din fråga.

    GU10 passar till armaturen, en sugpropp kan underlätta monteringen av ljuskällan.

    Om du söker via webben på COB Markslöjd så hittar du flera olika alternativ på återförsäljare där den kan beställas.

    Hoppas svaret hjälper dig.

    Ha en fin dag!

    Mvh
  • Hej!

    Kommer ni att göra en uppdaterad version av Roma med led?

    Jag har inte köpt den ännu och är orolig att den inte funkar att dimmra led så bra som jag skulle önska. Tex om jag vill ha väldigt svagt ljus, kommer den flimmra då?

    Mvh,
    Mia
  • Hej Mia,
    Tack för din fråga.

    Det kommer en uppdaterad Roma med ny dimmer som fungerar utmärkt med i stort sett alla dimbara LED-ljuskällor.
    Den kommer att finnas på vårt lager senare i höst, kanske slutet av oktober.

    Den fungerar även i dagsläget med LED, men endast med utvalda ljuskällor och främst från välkända fabrikat.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej igen!

    Den uppdaterade roma med ny dimmer som ni uppskattade till oktober, har ni något leveransbesked på den? Har väntat och väntat på den men nu kan vi snart inte vara utan lampor längre :-/
  • Hej,
    Roma med uppdaterad LED-driver har kommit in på lager.
    Det kan dock förekomma i övergångsperioden att de ligger lite blandat i butikerna med både äldre med halogendimmer och nya med LED-dimmer.

    Det man då får hålla utkik efter är tillverkningsnumret som är en sjusiffrig kod på kartongen. Alla Roma med tillverkning 18(år) 16(vecka) 150 eller senare är med nya driver.

    Önskar er lycka till i sökandet.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej!
    Nu har jag beställt och fått två utav era rekommenderade lampor till Roma. Problemet är att själva LED-lampan sticker ut ett par ca 5 mm nedanför själva skärmen. Armaturen är svart och LED:en är vit. Det ser inget vidare ut.

    Hur löser vi det?

    Hälsninga, Johanna.
  • Hej Johanna,
    Tack för ert meddelande och bild.
    Håller med om att det inte ser något vidare ut.
    Det finns kortare ljuskällor med samma sockel. Vi har en som heter S8691.
    Den ska passa bättre, höjdmässigt i Roma, alternativt från annat fabrikat.

    Med vänlig hälsning,
  • Några frågor Ang.Roma
    Skall precis montera och testa med en ljuskälla med den höjd som ni rekommendera, trots det så sitter den inte så som på bilden på lampans kartong. Är ju bra om den är lite försänkt för att inte blända sängkammaren.
    Ljuskälla ni säljer, går den att dimmra till mycket svag ljus med Roma?
    Står 18 37 150 på mina lampa kartonger.
  • Hej S.B.
    Den Roma du har är tillverkad i september 2018.
    Enligt info ovan så är denna med LED-dimmer.
    En GU10 ljuskälla är ca 50-54mm hög. En del modeller kan vara lite högre beroende på tillverkare.

    Vår Energizer dimbar borde kunna passa fint. Den är 54mm hög.

    Bästa hälsningar,

  • Hej!

    Ovan ljuskälla, S8691 fick jag från er och monterade in. Den går inte att dimmra ner till mycket svag ljus och den surrar hela tiden. Blir rätt störande i längden. Har ni något annat bra förslag på lampa man kan använda istället?
  • Fint om du gör dig besväret och fysiskt kollar Hur en ljuskälla som är 54 mm sitter och om eran modell går att dimmra ner till mycket svagt ljus och gärna också kolla om den surrar.
    Mvh.S.B

  • Följd fråga
    Tack för svaret,
    Var hittar jag en led, dimmbara som är
     50 mm hög?
  • Hej igen.
    Det är jättesvårt för alla lamptillverkare att säga att det ena eller andra kommer att fungera.
    Vi har verkligen testa otaliga varianter. Ibland fungerar allt och ibland inte. Oberoende av vem som tillverkat ljuskällorna, modell eller vid samma tillverkningstillfälle.

    Kan tipsa om Bauhaus modell av GU10. Brukar funka fint att dimra lågt.

    Som sagt, man får prova sig fram lite.
    Det var lättare när det fanns halogen. LED är invecklat men blir bättre o bättre.

    Hälsningar,