Hur monterar jag en lampa med u-bygel?

Hej

Jag tittar på denna produkten http://www.markslojd.se/Hem/Produkt/106124/TRAY.aspx. Tycker den hade passat kanon i köket. Jag förstår inte helt hur den fästes/monteras i taket. Jag var på bauhaus idag men de visste inte riktigt och kunde inte ta reda på så mycket. På er produktsida står det plåtbygel och u-bygel men måste erkänna att jag inte vet vad det är. Har försökt googla bilder på u-bygel men kan inte påstå att jag förstår. Har ni möjlighet att förklara/skicka bilder?

Tack på förhand

Kommentarer

  • Hej Tirdad!
    Kul att du tittar på Tray. Jag har den själv hemma och vi är helnöjda.
    Man sätter upp den så här:
    Först skruvar man upp en sk u-bygel i taket.
    U-bygeln är ett plåtbleck som är uppböjt i ändarna och i varje ände sitter det en skruv som man hänger upp lampans takkåpa i.
    Jag lägger med några bilder på annan lampa för att visa principen.
    Hoppas att du är med på hur det fungerar.
    Bästa hälsningar och lycka till med din nya lampa!

  • Hej

    Tack för snabbt svar. Då förstår jag bättre. Med tanke på bilderna förstår jag att man måste skruva upp bygeln i innertaket. Sedan vill jag bara dubbelkolla, kommer Tray med stickkontakt eller måste installeras av elektriker?

    Tack på förhand
  • Hej igen!
    Helt rätt, bygeln skruvas upp i taket. Bifogar en liten skiss hur man monterar Tray. Här framgår att det är fast installation som gäller. Ingen takkontakt med andra ord.

  • Hej!
    Varför är det inte ett hål i mitten på bygeln på era bygellampor. Då hade man kunna fästa bygeln med den befintliga takkroken och sluppit borra i taket.
    Mvh Peter
  • Hejsan Peter.
    Jag förstår din tanke och idén. Jag har själv funderat lite i de banorna.
    Vitsen med att använda en bygel som vi gör på en hel del av våra lampor är att takkåpan alltid kommer tätt upp i taket.
    Detta gör att lampan har lättare att dels hänga rakt och dels att det ser mycket bättre ut om takkåpan sitter kloss an taket.

    Hoppas att du är nöjd med förklaringen.
    Bästa hälsningar,

  • Hej
    Tray, går det att justera höjden på Tray? Hade tänkt ha den över köksbänken men den kommer ned för långt.
    Borde väl gå att justera men står inget om detta i monteringsanvisningen.
    Mvh
    Erik
  • Hej Erik.
    Man får helt enkelt ta bort ett antal länkar från kedjan tills höjden stämmer.
    Jag brukar använda två skruvmejslar och öppna länken åt sidorna. Det blir lättare och snyggare att pressa ihop länken sedan när man ska stänga den.
    Överbliven sladd trycker/drar man upp och gömmer i takkåpan.
    Hoppas du får till det så att det blir bra.
    Hälsningar,
    Martin
  • Hej, kan man köpa sådana u-byglar separat från er eller någon annan stans? Tacksam för svar, vår försvann i flytten och nu kan vi inte hänga upp lampan.
  • Hej Fredric,

    tack för din fråga.

    Då det är olika mått på de flesta så har vi tyvärr inga takbyglar som reservdel. Jag vågar dock inte svara på om någon annan säljer det.

    Ett tips är att man själv kan böja till en bit plåt eller be en plåtslagare göra det så att det fungerar som en takbygel.

    Ha en fin dag!