Hur justerar man vajern på Soleil?

Hej!
Jag har precis köpt och hängt upp en Soleil taklampa.
Hur justerar jag upphängningsvajern? Den går bara att korta kan inte få den längre igen.
Hälsningar
Ebba

Kommentarer

  • Hej Ebba.
    Om du tittar där vajern går in i takkoppen så ser du en liten fjäderbelastad "knapp" som vajern går in igenom.
    Håll i vajern och tryck upp knappen mot takkoppen så släpper låset och du kan sänka lampan till rätt höjd.

    Hoppas att du får till det.
    Hälsningar,

  • Hejsan Har köpt markslöjd trollenäs taklampa hur kan man justera höjden. Hälsningar karina
  • Hej Karina.
    Det är på samma sätt som Soleil ovan. För att göra den kortare så knuffar man bara in vajern i takkåpan. Förlänga så trycker man in "knappen".
    Hälsningar,

  • Hej
    Hur justerar man längden på vajern på en Soap taklampa?
    Tomas
  • Hej Tomas.
    På Soap har det funnits två olika varianter. Den ena är att vajern går in i takkoppen så går den genom ett vajerlås, det ser ut som en fjäderbelastad hylsa. När man trycker in den så släpper låset.
    Den andra varianten ser du på bilden nedan. En insexskruv från sidan som låser vajern.
    Dessutom på just Soap så sitter det ett vajerlås inne i takkoppen på vajern. Detta för att Soap är så tung så att det blir som en extra säkerhet.
    Hör av dig om du har fler frågor eller funderingar.
    Hälsningar,

    Martin
  • Hej,
    Jag har samma problem som i frågan ovan men jag vet inte hur fjäderbelastad hylsa ser ut i takkoppen, vart jag ska trycka. Att visa på foto skulle vara perfekt. Tacksam på förhand Lejla
    Lejla
  • Hej Lejla.
    Nu vet jag inte vilken lampa du har men jag tar ett exempel och hoppas att det stämmer hyfsat bra på din lampa.

    Om du tittar på min bild nedan så ser du där vajern går in i koppen. Där är som en hylsa. Håll i vajern och tryck in hylsan uppåt. Då släpper låset och du kan justera vajern nedåt så att den blir längre. För att korta av vajern så kan du bara trycka den uppåt och in i takkoppen.

    Martin
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.