Hur installerar jag Larry taklampa?

Hej

Min dotter skall köpa en Larrylampa nr 106855, och jag som är hennes far har lovat att installera den. Men i er produktbeskrivning ser jag inte hur den skall kopplas o sättas upp.
Fint om ni hade en skiss eller någon form av manual.

Ser fram emot ert svar.

Hälsningar

Kommentarer

  • Hej Roland.
    Det ligger en PDF-fil på vår hemsida som heter 106855_manual.
    Det är en skiss där vi visar hur man monterar Larry taklampa.
    Man skruvar upp en plåtbygel i taket och sedan hänger man upp takkåpan på den.
    Lycka till med Larry!
    Bästa hälsningar,

  • Tack för snabbt svar.

    Jag har tittat tidigare på denna manual men jag förstår inte punkt 3.

    Hälsningar

  • Aha, jo det där är ju kopplingsplinten (sockerbiten) där man kopplar in inkommande el. Fas, jord och nolla.
    Håller med om att bilden är lite otydlig.
    Vi ska se över den.
    Hälsningar
  • Ja, den är svår att förstå.
    Är det inte så att den medföljande  sladden på 1,5m har en eurokontakt som ska anslutas till kontakten i taket?
    Jag förstår mao inte varför det är en kopplingsplint.
    Vad säger du?

  • 1,5 meter sladd är den som lampan hänger i från taket. Larry är för fast installation. Det följer alltså inte med någon takkontakt. Takkåpan kan inte monteras på en takdosa.
  • Hej, vi har också köpt en Larry taklampa och tycker att installationen verkar krånglig och ogenomtänkt. Hur är tanken att man ska fästa den om man har en takdosa med krok? Ska man montera takkåpan på sidan om takdosan och sen dra en sladd till kortsidan på takkåpan där ända platsen för att få in sladden i takkåpan finns? Vår takdosa är placerad så att en lampa passar där takdosan sitter, om man som vi ska ha ett matsalsbord under. Blir inte helt bra om man sätter den på sidan. Känns lite segt att behöva ta hem en elektriker för att montera en taklampa. Synd annars på en så fin lampa.
  • Hej Jens.
    Om man ska ha en taklampa med denna typen av upphäng så får man antingen sätta den bredvid takdosan eller ta bort takdosan och sätta dit ett täcklock.
    Då kan man placera upphänget över locket och dölja kablarna helt.
    Hoppas det går bra!
    Hälsningar,

  • Ja, det löste sig till slut. Satte den bredvid takdosan. Tack för feedback!

    /Jens
  • Hej jag undrar Om det går att justera längden på kabeln? 1,5m är lite väl långt att hänga med en takhöjd på 2,20 nämligen och vill gärna ha den över matbordet. Går det att korta av den?
  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Det går att bra att justera höjden på Larry taklampa genom att dra upp sladden i takkåpan och sedan skruva åt dragavlastaren som håller sladden på plats.

    Önskar dig en fin dag.