Hur vet jag om lampan är dimbar?

Hej,

Hur vet jag om min lampa är dimbar?

Mvh

Kommentarer

  • Hej Peter,

    tack för din fråga.

    Ljuskällan avgör om lampan är dimbar eller inte.
    I vårt sortiment är det endast lampor med fast LED som inte är dimbart. Vi har även dimbara lampor med fast LED. Då är de markerade med nedan symbol.

    Finns ingen inbyggd dimmer eller dimbar ljuskälla behöver du köpa dessa separat.
    Våra ljuskällor hittar du här. Var noga med att kontrollera att ljuskällan är dimbar.

    Hoppas detta svar hjälper dig.

  • Hej! Jag en nyköpt STAR LED 43, plafond 43 cm, artikelnr 105612. Ihop med en dimmer som jag monterat surrar lampan. Så jag undrar, (1) är lampan dimbar? (2) Om den är dimbar, vilka krav ställs då på dimmern, vilka specifikationer ska den ha eller vilken dimmer rekommenderar ni? Frågan är mycket viktig för mig. Tack sam för svar!
  • Hej Curt!
    Tyvärr, takplafond Star är inte dimbar.
    Det kan gå att dimra lite grand men risken att det surrar eller blinkar är stor.
    Hoppas att det går bra ändå.
    Bästa hälsningar
  • Tack för snabbt och tydligt svar!
  • Tack själv och hoppas att du hittar något som passar.
    Mvh
  • Hej!
    Jag är intresserad av 104848 Madrid 5L och undrar om den?
    1. Är dimbar?
    2. Passar som badrumslampa?

  • Hej Joar.
    Madrid är en lågvolts (12V) halogen med transformator. Använd en dimmer avsedd för nämnda transformator så fungerar det fint.
    Madrid är klassad med IP21 och får monteras i badrum men inte direkt ovanför badkar eller duschkabin.
    Hoppas du blir nöjd med din lampa.
    Hälsningar
  • Hej,

    ni skriver att alla armaturer (förutom vissa med integrerad ljuskälla) är dimbara med dimbar ljuskälla. Jag var inne på en hemsida och kikade på utebelysningen Nadja, där står det ej dimbar, är den dimbar med en dimbar ljuskälla?

    Vänliga Hälsningar
    Elin Svensson
  • Hej Elin.
    Du har såklart alldeles rätt. Nadja är dimbar med rätt sorts ljuskälla.
    Inga konstigheter alls.

    Det är dock inte så vanligt att man använder dimmer till utomhuslampor men det är självklart möjligt.

    Hoppas du blir nöjd ned svaret och med din Nadja förstås.
    Bästa hälsningar,

  • Går det att byta till dimbar ledlampor i er badrumslampa Mini, vit med tre lampor.
  • Hej Åke,

    Tack för din förfrågan!

    Det kan du absolut göra!

    Lycka till med din armatur!
  • Hej!
    Passar http://www.markslojd.se/Hem/Produkt/704293/SMART-TRAFO-DIMMER.aspx med https://www.bauhaus.se/decklight-markslojd-pabyggnadsset

    Jag vill bygga på med mer än 15 lampor, tycker även att ljuset är lite starkt.
  • Hej Anders.
    Tyvärr, dessa delar är inte kompatibla.
    Den Decklight hos Bauhaus som du länkar till är dessutom inte dimbar.
    Vill du kunna använda dimmer så titta gärna på Garden24 systemet. Där finns helt andra möjligheter. Finns också hos Bauhaus och flera andra återförsäljare.

    Hoppas att du får till det så du blir nöjd.
    Hälsningar,

  • Finns det någon annan trafo som klarar fler lampor?
  • Hej igen Anders.
    Tyvärr inte till det paketet som du har tittat på.
    Hälsningar,

  • Har låtit installera 4 st DISC Pendel 1L Mässing (artikel 106150) med LED glob ljuskällor till. Är den inte dimbar?

  • Hej Eva,

    tack för ditt meddelande.

    När det gäller Disc-armaturerna så är det själva ljuskällan som styr om den är dimbar eller inte. Köper du en dimbar LED-ljuskälla så går den alltså att dimra.

    Ha en trevlig dag!