Hur fungerar Exit ljusslinga med dubbel timer.

köpt "istapp" 3 m, men blir fundersam - ser "dubbla budskap/information". Istapp 3 m kräver transformator - det köpte vi. sen står att "För inkoppling krävs en LED-startsats". Det sa de inget i affären om. Behövs den när vi bara har istapp?
Ang. transformatorn (nr 704786) med dubbel timer. Bild/teckning visar in och urkoppling. Men hur startar  jag den? hittar inget att vrida på. Bilderna visar: ström på 13 - 17 och då är det dagljus, samtidigt står ström av 17 - 24 när det är natt/mörkt och då skulle jag vilja att det lyser. Hur gör jag? Kan jag koppla till en annan timer f a ställa in tider jag själv väljer

Kommentarer

  • Hej Margareta.
    Istappsslingorna är verkligen effektfulla. Ett bra köp tycker jag.
    Man kan antingen köpa Start-satsen eller en lös transformator precis som ni gjort.

    För att starta upp slingan så skruvar man fast slingan på transformatorn och sätter den i vägguttaget.
    Nu lyser slingan konstant tills du bryter strömmen.

    För att starta den inbyggda timern så trycker man på den knapp som sitter på transformatorn. När knappen lyser grönt så börjar timern att räkna.

    Det är ett schema som startar räkna från det att du trycker på knappen.
    1: Start och är tänd i 8 tim. Slocknar sedan och är släckt i 5 tim.

    2: Startar igen och är tänd i 4 tim för att sedan vara släckt i 7 tim.

    Alltså, trycker man igång timern kl 16 så lyser den till kl 24 och slocknar sedan.
    Den startar sedan kl 05 och slocknar 09.
    Sedan upprepar den samma igen varje dag tills man bryter strömmen.

    Bryter man strömmen så nollställs timern.

    Hoppas att min förklaring gör att ni är med på hur det fungerar.
    Bästa hälsningar,

  • Varför är Er "manual"/instruktion så otroligt dåliga innehållslösa och helt intetsägande vad gäller att beskriva hur en produkt skall användas?
  • Hej Jan-Erik.
    Som du säkert är med på så kommer vi att se till att instruktionen kommer att ändras till kommande säsong.
    Man har försökt att förklara dimmerfunktionen med hjälp av illustrationer men jag håller med om att det är inte tillräckligt tydligt.
    Bättring utlovas.
    Bästa hälsningar,

  • Manualen är fortfarande lika obegriplig denna säsong (december 2019). Det står inte ett ord om hur timern ska ställas in eller vad knappen gör. Jag tolkade först det som att man skulle öppna upp timern och ställa in ett antal vred så som symbolerna visar för att välja på/av-tider. Eftersom jag inte lyckades med detta så sökte jag mig till slut in hit och hittade svaret. Hade det bara stått att "0-8" syftade på antal timmar sedan man tryckte på knappen och inte på klockslag 00:00-08:00 och att timern inte är justerbar hade det underlättat enormt.
  • Hej Niklas,

    tack för dina synpunkter.
    Jag får föra dem vidare till vår produktchef.

    Ha en fortsatt fin vinter!