Garden 24V förlängningskabel & wifi & pollare

Hej,
Hur långt kan man förlänga ert Garden 24 system?
Går det t.ex. att sätta en transformator och sedan 2st förlängningskablar á 10m totalt 20m och sedan sätta 4st 15W spottar?

Har sett ibland att någon affär har en Wifi-styrning till 24 systemet, men det verkar som den dragits tillbaks eller något, hur går det med den?

Kommer det komma fristående pollare i olika höjder att sätta spottar på?

Tacksam för snabbt svar! 😀

Kommentarer

  • Hej Hans.
    Max längd är 50m från trafon.
    Vi rekommenderar att man utnyttjar trafon till max 90% av dess effekt.
    Detta för att kabel och kopplingar "tar" lite av totala effekten och för att trafon ska hålla så bra som möjligt.

    Wifi håller vi på och testar och det kommer ev nästa år.
    Fristående pollare där man kan sätta spotar i olika höjd har vi inte planerat för. Vi har markspotar samt 60cm pollare med spot. Markspotarna har även fäste för montering på hängränna.

    Hoppas du fått svar på dina frågor. Har du fler så tveka inte.
    Bästa hälsningar,

  • Bra fråga! Jag undrar precis samma sak gällande systemet Trädgård som jag köpte in mig på precis innan Garden 24 kom. Har trafo 24 W som skall försörja 6 st decklights #106533 a 0,7 W + lampor 2 st #104722 a 3 W + 1 st #106258 a 6 W. Jag undrar också varför mina 3-vägskopplingar #104729 har sladdar, de ser inte ut så på er produktsida. Funkar de likadant, dvs klarar de överföra ström längre sträcka trots att sladdarna är väldigt tunna?
  • Hej Malte.
    Det bör inte vara några problem.
    T-kopplingen har sett lite olika ut genom åren men funktionen är densamma.
    Det är samma kabelarea på ledarna så du kommer inte uppleva någon skillnad.
    Bästa hälsningar,

  • Ok, bra, tack! Är det samma maxsträcka, dvs 50 m, för Trädgård som för Garden 24?

    Mvh
  • Hej igen.
    Maxlängden beror lite på hur tungt man belastar trafon. Vi har vid tester uppmätt betydligt längre än 50m men då med lampor som inte drar så mycket.

    Skulle man märka att de spotar som är längst ifrån trafon lyser svagare så kan man behöva en transformator till.
    Lycka till med Trädgård.
    Hälsningar,

  • Ok, vi har nog det problemet. Första 3W spoten 15 m från 24W trafon lyser bra, kopplar man på en 3W spot 5 meter bort från spot 1 lyser båda spottarna lika starkt. Kopplar vi in en tredje 6W spot ytterligare 10 m bort, dvs 30 m från trafon tappar spot 1 lite, spot 2 betydligt och 6W-spoten lyser ungefär lika starkt som spot 2. Skulle det fungera bättre med ett 24-V system?
  • Hej igen Malte.
    Det fungerar bättre med ett 24V system då kabelarean är lite grövre så det blir mindre motstånd.
    För att fixa ditt problem så föreslår jag en transformator till med förlängningssladdar ut till de spotar som är längst bort. På det viset kapar vi bort några led som drar ström.
    Hoppas du är med på vad jag menar?
    Bästa hälsningar,