Garden 24 projekt

Hej!
Jag tänkte bygga en slinga med Garden 24 för ljussättning på en parkeringsuppfart med packat grus. Några pollare som leder till entrén. Sedan har jag en husvägg om ca 5 x 5 meter som jag gärna sätter lite ljus på - kan det passa med 2 spottar 3 W? Vidare har jag ett staket i med lodräta ribbor med 3 cm mellanrum i naturfärgat grått tryckimpregnerat trä 110 - 140 cm högt, ca 20 m långt. Kan jag gräva ned deck lights i det packade gruset precis vid staketet (vilken typ i så fall) eller bättre med spottar eller annat? Vilken ljusstyrka och avstånd mellan dessa ljuskällor vid staketet tror ni blir bra?

Mvh
Henrik

Kommentarer

  • Hej Henrik.
    Ah, kul projekt!
    När det gäller husväggen så hade jag nog gått upp lite i Wattstyrka. Åtminstone 6W. Tycker man att det blir för mycket så kan man komplettera med en dimmer på just de spotarna. Tror dock inte det kommer behövas. Innan du sätter spotarna så testa olika placeringar. Snett underifrån eller sätt dem i hängrännan så att de lyser uppifrån o snett ner. Fästen o spjut följer med varje spot.

    Lite klurigare med staketet men gräva ner är jag inte helt förtjust i. Finns det möjlighet att fälla in decklights i överliggare så att de lyser nedåt istället? Minskar risken för att de ska blända dessutom. Bara en idé..

    Angående hur många o hur tätt så är det alltid lika svårt att säga. Jag föreslår att du skaffar några enstaka o provar dig fram.
    Det smidiga med systemet är ju att det går att bygga ut eller ta bort om det skulle blir för mycket.
    Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar.
    Vore jättekul att se en bild på det färdiga resultatet sedan!
    😊
    Hälsningar,

    Martin