F märkta varor till badrum

Hej!

Vi ska installera en lampa där vi finner er RIO men elektrikern säger att lampan måste vara FI märkt (symbolen är två rektanglar, ena i den andra).

Vilken/vilka likt RIO har denna klassning?

Kent

Kommentarer

  • Hej Kent.
    F-märkningen försvann 2008 och den innebar att armaturen fick monteras på brännbar yta.
    Symbolen med fyrkant i fyrkant (Skyddsklass II) innebär att armaturen är dubbelisolerad och att den ej behöver jordas. Det är alltså två helt skilda märkningar.

    Rio är skyddsklass I och ska alltså jordas. Vad som är viktigt när man ska välja belysning till våtrum är vilken IP-klass lampan har. Rio har IP21 vilket är godkänt för badrum.
    Hoppas att du är nöjd med svaret och att det reder ut frågetecknet.

    Bästa hälsningar,
  • Tack!
    Vilka produkter i stil med RIO är dubbelisolerade?

    Kent
  • Vi har tyvärr inget liknande Rio som håller klass II.
    Vanligast är att man har skyddsjordad el i våtrum.
    Hälsningar,
  • Hej!
    Jag kan inte fatta dem symbolerna F eller D på ljusarmaturen???
    Hoppas om det fins en tydlig förklaring .

    Tack på förhand!
    Basem
  • Hej Basem.
    Det finns och har funnits olika sorts märkningar på ljusarmaturer. Detta för att man ska veta om de är lämpliga att installera där man tänkt sig.

    F-märkningen försvann 2008 och den innebar att armaturen fick monteras på brännbar yta.

    D-märkning innebär att armaturen har begränsningar när det gäller maximal yttertemperatur. För att armaturen ska uppfylla kraven som gäller för den ska tillverkarens anvisningar följas.

    Är man osäker så kontaktar man behörig installatör. I vissa miljöer får man inte installera elektriska apparater utan att ha behörighet.

    Hälsningar,