Kan köpoäng eller lägenhet överföras till nära anhörig?

Jag har många års köpoäng hos Lulebo. Är det möjligt att mina föräldrar kan ta över mina poäng? Eller om jag får en lägenhet, kan mina föräldrar överta hyresrätten för den?

Kommentarer

  • Hej Åsa!

    Ingen har kvar sina köpoäng hos Lulebo. Det är Bostad Luleå som har hand om bostadkön sedan 2016. Poäng hos Bostad Luleå kan inte överlåtas, de är personliga, precis som de var hos Lulebo tidigare.

    Om en person söker en bostad är det den personen som ska bo där varaktigt. Hyresrätten är ett avtal mellan hyresgästen och hyresvärden och gäller i första hand mellan dessa två parter. Man kan inte med sina köpoäng/sin kötid söka lägenhet för annan person. Lägenhet kan endast överlåtas om man kan visa att man sammanbott i samma lägenhet i minst tre år som sambos eller till närstående.

    Lulebo
  • Jag fick mig en ordentlig fundering idag. Jag och min man har tillsammans varit i kön i arton år och skaffat de poäng vi har. Idag fick jag höra att man inte kan vara medsökande. Om min man skulle avlida, har jag verkligen inte rätt till denna kötid? Min man står för kontot hos er. Hoppas på ett svar, vad man kan göra.

  • Hej Birgitta!

    Nej, köpoängen är personlig och kan inte överlåtas.

    Lulebos kö är avgiftsfri och vi rekommenderar att även du registrerar dig och sparar köpoäng. Gå till den här sidan för att registrera dig.

    Däremot kan ett hyreskontrakt överlåtas vid dödsfall. Förutsatt att lägenheten har använts som gemensam bostad har äkta makar eller sammanboende vid dödsfall rätt att överta hyreskontraktet. Klicka här för att läsa mer om det .

    Har ni fler frågor om det här är ni välkomna att ringa Lulebos Lägenhetsförmedling, tel. 0920-23 67 20, vardagar klockan 9-12.

    Hälsningar
    Lulebo
  • Tack för snabbt svar. Då kan ju jag känna mig lugn

    Hälsningar
  • Hej!

    Bra att ni fick ett svar ni är tillfreds med.

    Önskar er en trevlig kväll!
    Lulebo