Har Lulebo sagt upp avtalet med Bostad Luleå?

Hej!

Stämmer det att Lulebo har sagt upp avtalet med bostad Luleå, och vad händer i så fall med sparade köpoäng hos Bostad Luleå?

Kommentarer

  • Hej Martin!

    Ja det stämmer, Lulebo har sagt upp avtalet med Bostad Luleå från och med årsskiftet 2020/2021, därför har stadsbyggnadsförvaltningen lämnat ett förslag till stadsbyggnadsnämnden att bostadsförmedlingen ska upphöra. Förslaget tas upp till beslut vid ett sammanträde i stadsbyggnadsnämnden i augusti 2020.

    Gällande din fråga om köpoäng hos Bostad Luleå kommer det bli möjligt att flytta över dom till Lulebos avgiftsfria bostadskö. På vår webbplats finns utförlig information om vad som kommer att ske under förutsättning att stadsbyggnadsnämnden bifaller förslaget.

    Vänligen

    Lulebo
  • Hej, men om större delen av den kötid man har i grund och botten kommer ifrån Lulebo, så borde väl åtminstone de köpoängen gå över automatiskt?
  • Hej Anette!

    Det stämmer, d.v.s. att om du vid övergång till Bostad Luleå förde över dina köpoäng från Lulebo till Bostad Luleå, och därefter har betalat årsavgift till Bostad Luleå, flyttas din totala köpoäng för lägenheter över till Lulebo.

    Vänligen
    Lulebo
  • Hej,

    Vad händer om man inte betalade årsavgiften till Bostad Luleå? Behåller man de köpoäng man hade hos Lulebo före övergången till Bostad Luleå?

    Zainab
  • Hej Zainab!

    Nej, för att de köpoäng du hade hos Lulebo ska fortsätta gälla och räknas upp krävs att du årligen har betalat årsavgiften till Bostad Luleå från det att de tog över bostadskön.

    Hälsningar
    Lulebo
  • Lulebo har sagt upp avtalet med Bostad Luleå från årsskiftet 2020- 2021. Hur blir det med årsavgiften som ska betalas nu i oktober? Det kan ju inte vara rimligt att man måste betala hela årsavgiften .
  • Hej Britt-Mari,

    Bostad Luleå har hand om kön fram till den 31 december 2020. Alla som står i Bostad Luleås kö den 31 december kommer att kunna flytta över sin kötid till Lulebo och fortsätta köa utan kostnad. Bostad Luleå har inte tagit några nya beslut gällande årsavgiften och därför behöver du betala årsavgiften för att stå kvar i kön. Om du inte betalar din årsavgift i oktober så står du inte längre i kön.

    Hör gärna av dig direkt till Bostad Luleå om du har fler funderingar kring detta.

    Många hälsningar från oss på Lulebo
    Eva Marknadschef
  • Hej,
    Behöver man göra något aktivt för att bli flyttad tillbaks till Lulebos kö eller sker det automatiskt vid årsskiftet?

    Hälsningar
    Hasse
  • Hej Hasse!

    Ja varje person som vill fortsätta spara köpoäng kommer att behöva logga in på Mina sidor på www.lulebo.se och registrera sig som lägenhetssökande hos oss. Inom kort kommer det att finnas information på vår webb som beskriver hur det går till, i korthet gäller följande:
    • Lulebo kommer att göra allt för att så många som möjligt i den befintliga kön ska välja att flytta över. Därför är det viktigt att du redan idag loggar in och kontrollerar att dina kontaktuppgifter hos Bostad Luleå stämmer.
    • Alla som står i Bostad Luleås bostadskö blir erbjudna att flytta över sin kötid till Lulebos bostadskö.
    • De som väljer att flytta över får behålla sin kötid.
    • Enligt bland annat GDPR kommer de att behöva lämna sitt godkännande för att överflyttningen ska kunna ske.
    • Lulebo kommer att göra allt för att ingen ska missa förändringen och chansen att flytta sina köpoäng. Vi kommer under lång tid att informera både brett (till alla som bor i Luleå och Norrbotten) och individuellt (till alla befintliga hyresgäster och till alla som står i Bostad Luleås bostadskö).
    Vänliga hälsningar
    Lulebo
  • Finns det någon möjlighet att få en lägenhet via er, innan januari?

  • Hej Ida!

    I och med att Lulebo från årsskiftet återtar förmedling av våra egna lägenheter från Bostad Luleå pågår förberedelser under december månad för att säkerställa att allt fungerar efter årsskiftet. Därför publiceras inga lediga Lulebolägenheter hos Bostad Luleå eller Lulebo förrän följande datum:
    • Lediga studentlägenheter släpps 4 januari för intresseanmälan.
    • Övriga lediga lägenheter börjar släppas 11 januari för intresseanmälan.
    På vår webb finns en samlingssida där vi löpande publicerar information kopplat till övergången, läs mer här.

    Hälsningar
    Lulebo