Grilla på balkong, vad gäller?

Hej.
Bor på våning 3 höst upp i huset, får man grilla på balkong och i så fall vilken typ av grill gäller? Tänkte införskaffa en, bra om jag får svar ganska snart.

Kommentarer

  • Hej Matthias!

    Lulebo har inget förbud mot grillning på balkong. Vi uppmanar dock våra hyresgäster att visa hänsyn och prata med sina grannar innan och istället kanske grilla ute på gården, eller använda grillplatser om det finns i bostadsområdet. Grillning i träkolsgrill på balkong rekommenderas inte (elgrill är att föredra). Notera att rök och os från grillen kan räknas som en störning.
    Lulebo
  • Hej.
    Jag anser Lulebo snarast skall förbjuda grillning på balkong med träkolsgrill och gasolgrill. Vi kan inte använda vår balkong när hyresgästen under oss startar grillen vilket sker 4-5 ggr/vecka. Grilloset tränger också in i lägenheten. Lämpligen bör Lulebo ordna grillplatser i bostadsområdena att användas av hyresgästerna.
  • Om grillrök kan uppfattas som en störning så borde verkligen rökning på balkongen betraktas som en störning...En allvarlig sådan!? Det räcker ju med en inhalering så kan cancerogena celler blldas!!! Jag vill ju inte få cancer bara för att någon behöver stilla sitt nikotinberoende!!!
  • Hej Henrik!

    Det finns inget generellt förbud mot rökning på balkongen. Inte heller ger hyreslagen något stöd för att rökning på balkong anses vara en sådan allvarlig störning som kan förbjudas eller leda till konsekvenser. Som hyresgäst har man dock skyldighet att se till så att omgivningen inte utsätts för störningar som kan innebära fara för hälsa eller som man annars inte skäligen bör tåla.

    Om du blir störd av att en granne röker kan du själv prata med grannen och förklara problemet. Tillsammans kan ni kanske hitta en lösning. Får du in rök i din lägenhet fastän dörrar och fönster är stängda kan det behövas en kontroll av exempelvis tätning eller ventilation, kontakta i så fall din bovärd.

    Från 1 juli 2019 gäller en ny utökad tobakslag i Sverige. Läs mer här.

    Hälsningar
    Lulebo
  • Men kära lulebo! Det går alldeles utmärkt inom lagens råmärken att förbjuda rökning på balkonger. Det bör ni veta men gissningsvis kan det vara någon som själv röker och anser sig ha rätt till detta på sin uteplats under sin grannes luftinsugsventil. Självklart går det att förbjuda detta inom alla lägenhetsområden. Jag ska söka rätt på information som kan ge er lite mer råg i ryggen när det gäller att freda människor från cancerframkallande ofrivillig passiv rökning. Att tillåta människor att grilla på sin balkong eller under luftintag är mer än förfärligt.
  • https://bostadsjuristerna.se/rokning-och-grillning-pa-balkong-de-fem-vanligaste-missuppfattningarna/

    Till min förfäran hittar jag inte längre det där det stod att man visst kunde förbjuda rökning på balkongen utan jag hittade att man visst får röka under en ventilation. Men jag kunde också läsa att om man får in rök trots att alla fönster och dörrar är stängda då ska man anmäla detta och få det åtgärdat. Och om någon röker marijuana eller något åt det hållet då kunde man få lagstöd för att slippa få in röken. Den domare som dömer till rökare fördel och inte till den astmatiker som bor bredvid, den domaren bor ganska så säkert i ett eget hus och inte i en lägenhet.  Vad tråkigt att det är så nu när det kommer nya lagar som förbjuder tobaksrökning på så många offentliga ställen.
  • Hej Rosita.

    Om du upplever problem med att du får in rök eller dylikt trots att fönster och dörrar är stängda, så rekommenderar vi att du tar kontakt med Felanmälan.

    Du når dem på telefonnummer 0920-23 67 40, vardagar mellan kl. 7:00-16:00.

    Många hälsningar från oss på Lulebo
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.