Hur fungerar direktbokning?

Hej! Jag undrar när lägenheter för direktbokning kommer ut? Är det en viss tid varje dag, i så fall när, eller hur fungerar det?

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Lägenheter för direktbokning publiceras på vår webb vardagar klockan 09-10. När vi fått in intresseanmälningar känner systemet av det och lägenheten återgår till oss för handläggning. Sker det efter att vi har stängt för dagen handläggs det dagen efter, sker det under en helg handläggs det närmast följande vardag efter helgen.

    Ibland går det snabbt, ibland kan det ta lite längre tid innan vi får in intresseanmälningar. Det styr vår handläggningstid.

    Hälsningar
    Lulebo
  • Varför har ni det här systemet? Vad är det för lägenheter som går ut för direktbokning?
  • Hej Maria!

    Alla lediga lägenheter publiceras på vår webbplats för intresseanmälan. Efter att tiden för intresseanmälan gått ut får de åtta med längst kötid erbjudande om lägenheten. Tecknar ingen av dessa avtal går erbjudandet vidare till nästa åtta som har anmält intresse för lägenheten.

    Är det ingen av dessa intressenter som tecknar hyresavtal på en lägenhet publiceras den på nytt, då som direktbokning. När ett objekt är tillgängligt för "Direktbokning" sorteras turordning utifrån anmälningstidpunkt för objektet, inte efter köpoäng.

    På vår webbplats finns ytterligare information om hur det går till från kö till kontrakt, klicka här och läs mer här.

    Har du fler frågor kopplat till uthyrning etc. är du välkommen att kontakta Lägenhetsförmedlingen på telefon 0920-23 67 20, de svarar måndag-fredag klockan 9-12.

    Hälsningar
    Lulebo
  • Hur länge ligger en lägenhet kvar under mina erbjudanden efter att jag har tackat nej? Jag har tackat nej till två men ja till en, men kan inte anmäla intresse på någon annan lägenhet för det står att jag kan inte anmäla intresse på mer än tre. Men jag har ju tackat nej till två av dem? Måste jag vänta på att någon ska annan ska skriva kontrakt fastän jag har redan har tackat nej?
  • Hej!

    Så länge ett objekt är publicerat på Lulebos hemsida kan du själv ta bort dina aktuella intresseanmälningar om du hittar objekt som är mer intressanta.

    Om objektet inte längre är publicerat på Lulebos hemsida kan du själv ta bort din intresseanmälan för detta objekt under förutsättning att du har plats nio (9) eller längre ner på listan över intressenter och inte har fått ett visningserbjudande.

    De intresseanmälningar du har gjort tas automatiskt bort när ett hyreskontrakt för det aktuella objektet har tecknats med en annan intressent.

    Här kan du läsa mer om intresseanmälningar.

    Hälsningar
    Lulebo
  • Så om jag förstått rätt så kan man ta bort sin intresseanmälan så länge man inte blivit erbjuden lägenheten, men blir man erbjuden och tackar nej så är man fast där i erbjudandekön tills någon annan skriver kontrakt fastän man inte är intresserad längre och tackat nej? Vad är det för konstig logik?
  • Hej!

    Två anledningar till att uthyrningssystemet är uppbyggt på det sättet är att minska administrationen och att snabba upp uthyrningsprocessen.

    Därför uppmanar vi sökande att vara noga med de intresseanmälningar de gör och att bara anmäla intresse för de lägenheter man verkligen kan tänka sig att flytta till.

    Vi är medvetna om att det finns önskemål om att en intresseanmälan ska kunna tas bort i olika förlopp i processen och därmed öppna upp för att göra nya intresseanmälningar. Det är också något vi har med oss i vår dialog med leverantören, när eller om det blir möjligt kan vi dock inte svara på i dagsläget.

    Har du fler frågor kring uthyrningsprocessen är du välkommen att ringa Lägenhetsförmedlingen på telefon 0920-23 67 20, måndag-fredag klockan 9-12.

    Hälsningar
    Lulebo
  • Jag förstår att ni inte vill att man ska anmäla sig i onödan till lägenheter. Men, har man inte plats 1 så vet man ju inte om man kommer få lägenheten - att man då ändå ska ”spärras” från att söka fler lägenheter för att man har 3 intresseanmälningar är ju jättetokigt! Man söker ju för att man behöver någonstans att bo.. Samma om man måste ta bort anmälan från objekt man har plats 10 på. Man kanske hoppas på den bostaden men behöver också verkligen hitta bostad.. Ni kanske ska höja gränsen till 5 objekt?
  • Hej Åsa

    Vårt system är uppbyggt för att processen ska gå så fort som möjligt.
    Att höja gränsen kommer göra att det tar längre tid vilket vi försöker undvika.

    Har du fler frågor kring uthyrningsprocessen är du välkommen att ringa Lägenhetsförmedlingen på telefon 0920-23 67 20, måndag-fredag klockan 9-12.

    Många hälsningar från oss på Lulebo.
    Ulrika Kundmottagare
  • Hur många poäng  behövs att få  en lägenhet?
    Ihab
  • Hej,

    Hur många poäng som behövs varierar från lägenhet till lägenhet. Så det går tyvärr inte att svara på. Generellt så har centrala stan lite längre kötid än områden utanför stan.

    Många hälsningar från oss på Lulebo.
    Ida