Till senaste kommentaren

Tacka ja utan att ens ha sett lägenheten?!

Hej! I lägenhetsbeskrivningarna står det "Tänk på att endast anmäla ditt intresse för lägenheter som du, även utan visning, är beredd att tacka Ja till.".

Detta känns ju riktigt konstigt. Man har ingen som helst aning om hur lägenheten ser ut eller ens grundläggande skick eftersom där inte är några bilder annat än en enkel bild på gatan, där man inte ens vet vilken lägenhet det gäller. Bara för att jag letar hyresätt betyder det ju inte att jag vill ta vilken lägenhet som helst utan att ha tittat på den. Mögel är ju riskfyllt, t.ex. Jag vill kunna känna av bostaden jag ska bo i, annars blir ju risken att jag flyttar hela tiden.

Om nu kravet är så hårt på den som söker bostad, varför lägger ni inte in foto på lägenheten? Och skriver grundläggande skick samt mer om själva lägenheten? Idag står det ju väldigt lite om det ni lägger upp. Och det står inte ens kontaktuppgifter om man har fler frågor. 

Hur tänker ni där? Om man inte vill/kan köpa en bostad, ska man stå ut med vad som helst och förväntas tacka ja till ett boende man aldrig ens sett förut?

Kommentarer

  • Hej Emelie!

    Vi förstår att det känns osäkert att tacka ja till en lägenhet utan visning. Anledningen är rådande situation med Corona, där beslut tagits att ställa in visningar för att undvika risken för smittspridning. Vi följer utvecklingen dagligen och tar beslut därefter, men i dagsläget har vi ingen prognos för när visningar åter kan komma att bli aktuella.

    I vissa fall får vi bilder av den nuvarande hyresgästen, men detta är inget vi kan begära av våra hyresgäster. Du är alltid välkommen att kontakta vårt Kundcenter om du har fler frågor om lägenheten du är intresserad av. Du når oss på telefon 046-358500 eller genom att mejla till oss på info@lkf.se.
    Joanna Kundcenter
  • Hej Joanna,

    Så ni kan inte hålla visningar pga situationen med COVID-19. Men det är också skälet varför ni bör låta nuvarande hyresgäster ta bilder eller åtminstonde hålla en virtuell rundtur av något slag. Jag förstår att pandemin gör saker och ting mer komplicerat och krångligt för oss alla, men ni kan samtidigt inte begära att framtida hyresgäster får nöja sig med att utgå från en planritning eftersom ni inte vill be nuvarande hyresgäster om några bilder av lägenheten.

    Om den nuvarande hyresgästen kontaktar er om att de kommer flytta ut. Vad spelar det då för roll om de börjar ta bilder av lägenheten om de ändå ska flytta? Jag har väldigt svårt att föreställa mig att någon av er på LFK kommer knalla upp till lägenheten för att "kolla läget", särskilt med den här pandemin i bakgrunden.

    Ni säger att ni följer utveckligen dagligen. Upp till bevis, säger jag. Vad sägs om att vi möts i mitten istället för att ni håller fast vid ett högst oflexbielt regelverk som uppenbarligen togs fram av personer som inte hade en global pandemi i åtanke när regelverket togs fram? I spåret av COVID-19 så har vi alla fått anpassa oss efter situationen och LFK är på inget sätt ett undantag från den verkligheten.
    John
  • Hej John!

    Ja, det är en väldigt speciell situation vi alla lever i just nu och vi på LKF gör allt vi kan för att på bästa möjliga sätt förhålla oss till denna. Samtliga hyresgäster som lämnat in en uppsägning får förfrågan om bilder på lägenheten, men vi har inga rättigheter att kräva detta.

    Önskar du höra efter om bilder inkommit på ett specifikt objekt är du välkommen att kontakta oss, så tar vi frågan vidare till ansvarig uthyrare. Vi kollar även gärna över status för underhåll i lägenheten åt dig samt övriga frågor du kan tänkas ha.

    Du når oss vardagar kl. 8-16 på telefon 046-358500 eller på e-post info@lkf.se.
    Joanna Kundcenter
  • Jag tycker absolut det är något ni kan kräva av era hyresgäster. Ni äger ju lägenheten och kräver andra saker av den boende. Att begära enkla bilder på lägenhet vid utflytt precis som att man kräver att den ska vara städad vid utflytt, ser jag inte som konstigt. I synnerhet inte vid dessa tider. Efter städ inspekterar man ju lägenheten och då kan man utan problem lägga 5 min på att ta ett gäng bilder.

    Det blir mycket mail till er om jag vid varje ny lägenhet ska be om bilder. För att bara se en exempelbild på området ger mig inget. Jag förstår om man är i superakut behov av ny bostad att man får ta något sålänge. Men när man letar något mer långvarigt vill man ha åtminstone bild på sitt boende och få se skicket. Det blir galet mycket mer för er att hantera om folk flyttar en gång i halvåret för att lägenheten de var tvugna att tacka ja till utan att se ens bilder på, inte passade. Och det är en inhuman attityd mot bostadssökande; "de får ta det som finns".

    Mäklarna fixar att ordna visning på objekt som är till salu, då borde det gå att ordna för hyresrätter med. Folk som inte har råd att köpa bostad ska inte behandlas sämre för att de måste ta en hyresrätt. 

    Tänker jag och i all välmening,
    Emelie. 

    Emelie
  • Hej igen Emelie!

    Tack för din feedback, vi förstår verkligen att det är svårt att ta beslut när man i dagsläget inte får chans att se lägenheterna. Vi har ingen juridisk rättighet att kräva bilder från våra hyresgäster och därför har hyresgästen rätt att svara nej på vår förfrågan.

    Om du vill så kan du gärna få prata vidare i frågan på telefon med ansvarig chef. Skicka i detta fall ditt telefonnummer till oss så ringer vi upp dig.

    Önskar dig en trevlig helg!
    Joanna Kundcenter
  • Håller med ovanstående skribenter, att man kan ordna separata visningar för de som erbjuds lägenheter.
    Tycker också att ni kan läggs ut rumsstorlekarna på planritningen. Man vill kanske veta hur stora rummen är. Med vänlig hälsning, Eva
    Eva
  • Hej! Jag är inte jurist, kanske därför jag inte förstår varför man i "normala" tider tvingas visa lägenheten, men nu inte behöver ta bilder. Det är ju mycket mindre invasivt för hyresgästen som ju kan välja vad hen vill visa.

    Shirin
  • Helt oförståeligt faktiskt. LKFs hemsida har buggar och fel som inte fixats på åratal, den är svår att använda och lämnar extremt mycket att önska av en websida. Hur svårt är det att lägga in ordentliga planritningar med relevanta mått och information om bostaden och området, samt bilder som kan öppnas direkt i fönstret. Min hjärna associerar ihop till en lite lustig bild av ett gäng "gamligar" som sitter på LKFs kontor (lokal och inredning från 60-talet) och knappt vet hur man skickar mejl, haha. Kan ni inte låta någon kunnig fixa hemsidan bara!?? Hade förenklat oerhört för oss som använder den och så framstår ni som lite mer progressiva... Och Nej, det finns ingen ursäkt för att ni inte ordnat med visningar, som absolut kan genomföras om man bara anpassar sig lite och tänker "nytt". Och bara för att ni inte har juridisk rätt att "begära" bilder av hyresgäster betyder det inte att ni inte skulle kunna efterfråga dem. Jag är säker på att mycket går att ordna om man bara vill det och försöker.

    Goddagens.


    Ola
  • Hej Ola,
    tack för dina synpunkter!

    Det låter som att du har haft mycket problem med vår hemsida. Jag har vidarebefordrat din feedback till vår IT-avdelning.
    Vi jobbar med ständig utveckling och vill att det skall vara enkelt för våra kunder att söka informationen på hemsidan. Du får gärna kontakta mig (kundcenter@lkf.se eller 046-358500) och berätta lite mer om det så att vi kan ringa in problemet och hjälpa dig!

    När det gäller fysiska visningar av lägenheterna så tog vi, liksom många andra bostadsbolag, beslut om att aktivt minska smittspridningen bland annat genom att erbjuda digitala visningsalternativ under pandemin. Vi har ombett alla avflyttande hyresgäster att dela foton, men vi kan inte kräva det från dem.
    Från och med 1 oktober 2021 kommer vi att återigen börja med fysiska visningar på de lägenheter som sägs upp från och med då.

    Sakta men säkert går vi tillbaka till en mer normal vardag. Tack för ditt tålamod!

    Hannah Kundcenterchef
  • Hej!

    Jag har aldrig hört något om att ni ordnat digitala visningar under pandemin. I de utskick jag får om lediga lägenheter står det i alla fall klart och tydligt att om man lämnar intresse för en lägenhet ska man kunna ta den utan att ha sett den. Jag har inte läst något om digitala visningar - alls.

    Jag tycker det är konstigt att man inte kan kräva bilder på en lägenhet. Det är väl ni som äger den? Ni kan väl kräva att hyresgästen ska öppna om man ska laga något, fixa stammar, måla om eller vad det kan vara. Då borde man också kunna kräva att antingen hyresgästen åtminstone öppnar för en fotograf.

    Det blir mer arbete för er som urhyrare i slutändan. Folk tar lägenheter de inte vill ha och tvingas ställa sig i kö på nytt för att byta. Dessutom anser jag att det är, åter igen, respektlöst. Människor som bor i hyresrätt ska väl ha rätt att ens se bilder på sin kommande bostad. Är det bara folk som kan punga ut med flera mille för en bostadsrätt som har rätten att se hur de ska bo? Det tar 10 min, max, att fota en lägenhet.

    Jag håller med Ola. Det här går att lösa - om man vill.

    Mvh
    Emelie
    Emelie
  • Man behöver väl inte ha in en fotograf. Det räcker väl med att ta en bild med telefonen om man kan. Vad jag inte kan begripa är varför det skulle vara olagligt att kräva att hyresgästen ska ta en bild eller ens svara på ett mejl, när de ju är tvungna att öppna dörrarna i vanliga fall.

    Shirin
  • Tack för era synpunkter!

    De digitala visningarna (foton på lägenheten, inskickade från avflyttande hyresgäst som godkänt det) har endast överlämnats till de 7 sökande som fått erbjudande på en lägenhet.

    Vi håller just nu på att uppdatera vår hemsida med information om att vi från och med 1 oktober påbörjar fysiska visningar igen för de lägenheter som sägs upp från och med idag.

    Vi är väldigt glada att restriktionerna nu har lättat och hoppas kunna gå tillbaka till en mer normal vardag.
    Hannah Kundcenterchef
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.