Ansjovis, varmrökt och kallrökt makrill, gravad lax - gravid

Hej!
Kan jag som gravid äta ansjovis på burk - samt ansjovis i oliver?
Kan jag som gravid äta rökt makrill? Ska jag tänka på något där? Att den är nyförpackad?
Vad gäller generellt med rökt fisk? Är varmrökt fisk ok? Bör den vara nyförpackad? Är det enbart kallrökt och gravad fisk man ska undvika?

Livsmedelsverket (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej,
    gravida kan äta ansjovis på burk. Den är konserverad och säker att äta.

    Gravida kan också äta både kallrökt, varmrökt och gravad fisk som makrill och lax. Men det är viktigt att ha koll på förpackningsdatum. Ät produkter som varit förpackade högst en vecka.

    Som du säkert vet är det inte all fisk som är lämplig för gravida. Vilka fisksorter gravida kan äta och hur ofta framgår av tabellen i våra kostråd för gravida.

    I vår snabbguide "Fråga Liv" för gravida kan man också skriva in olika livsmedelsprodukter och få svar på om de går bra att äta även när man är gravid.

    Välkommen tillbaka om du har fler frågor!
    Livsmedelsverket
    (Uppdaterad )
  • Ansjovis i janssons frestelse är ok?
    Sia
  • Hej och tack för frågan.
    Ja, det är säkert att äta ansjovis i Janssons. Det är ju dessutom en tillagad rätt.

    Vänliga hälsningar
    Ingela
    (Uppdaterad )
  • Hej!
    Om man värmer upp en kallrökt lax, dör listeria bakterien då?
    Emelie
  • Hej och tack för frågan.

    Ja, om man värmer den ordentligt - riktigt het eller bubblande het - så dör listeriabakterien.

    Vänliga hälsningar
    Ingela
  • Hej!
    Betyder det att kallrökt lax som varit förpackad längre än en vecka, men som läggs i en paj som gräddas ca 40 minuter är ofarlig för gravid?
    Hilda
  • Hej
    Ja det stämmer. All upphettad mat är säker med avseende på listeria.

    Med vänlig hälsning
    Åsa R
  • Gäller samma om man fryser laxen i 3 dygn? (som man kan göra med charkuterier)
    Sara
  • Hej Sara, tack för din fråga!

    Nej, listeria dör inte i frysen. Laxen behöver upphettas för att listeriabakterien ska dö.

    Anledningen till att gravida bör frysa charkuterier är toxoplasmaparasiten.

    På vår webbplats har vi råd till gravida där vi samlat sådant som gravida särskilt behöver tänka på. I vår snabbguide "Fråga Liv" för gravida kan man också skriva in olika livsmedelsprodukter och snabbt få svar på om de går bra att äta även när man är gravid.

    Välkommen tillbaka om du har fler frågor!
    Maja
  • Hejsan,
    Jag har försökt hitta svar på min fråga vad gäller vakuumförpackad fisk. I det här fallet vakuumförpackad kallrökt lax. På de förpackningarna kan jag nämligen inte hitta något datum för förpackningsdag. Räknas dagarna från det att man öppnar då?

    Vänliga hälsningar,
    Hanne
  • Hej Hanne!

    Tack för din fråga!

    Nej, du kan inte räkna en vecka från den dagen då du öppnar förpackningen.

    Förpackningsdag är inte en obligatorisk uppgift
    Det är besvärligt att det inte alltid står förpackningsdag på förpackningarna, men det är inte en obligatorisk märkningsuppgift. Det är däremot utgångsdatum. Olika tillverkare har olika hållbarhetstid på sina produkter. Det brukar variera mellan ungefär 3-5 veckor.

    Fråga företaget om hållbarhetstid
    Om förpackningsdag inte står på förpackningen kan du prova att kontakta företaget och fråga hur många veckors hållbarhet den aktuella produkten har. Kontaktinformation brukar stå på förpackningen. Sen kan du "räkna baklänges " utifrån aktuellt datum för att få fram hur länge sen det var som den förpackades. Alternativet är att välja en annan produkt där datum framgår. Det finns sådana.

     Med vänlig hälsning
    Catarina

Din e-postadress visas aldrig för andra, bara ditt namn om vi lägger ut ditt inlägg i forumet.