Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Inga nya poster i Libris webbsök eller i lokalt system - kritiskt överföringsproblem

De poster vi katalogiserade igår finns kvar i Libris katalogiseringsverktyg, men har inte gått över ännu, varken överförts till Libris webbsök eller till vårt lokala system Aleph.

Vad orsakar problemet och när kan det lösas?
Elisabeth Johansson, UmUB Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Elisabeth,
    den första laddningen av Libris webbsök med poster från nya Libris är försenad på grund av teknikproblem hos oss. Era poster från igår kommer att laddas in så snart vi löst problemet, vi meddelar här.

    Re exportfilerna har vi problem med FTP-förbindelsen. Samma sak här, vi meddelar här när det är löst.

    Tack för ert tålamod!

    mvh

    Bodil Wennerlund Projektledare nya Libris
  • Tack för snabbt svar!
    Nu är det också flera poster som igår fanns sen tidigare i Libris webbsök som vi idag inte längre hittar. Det finns även poster där som igår hade beståndsinformation från flera bibliotek, men idag visar 0 bibliotek i webbsök och t.ex. 60 bibliotek i Libris katalogiseringsverktyg.


    Elisabeth Johansson, UmUB
  • Re Libris webbsök:
    Nu har vi lagt ut förra veckans version av webbsök. Där finns alla poster från Voyager med, till exempel ovanstående. Ikväll kör vi en omladdning av posterna från nya Libris. Prova gärna imorgon att era poster kommit med!

    mvh
    Bodil Wennerlund Projektledare nya Libris
  • Bra med information, trist med teknikproblem.
    Vi har laddat över manuellt nu, men
    har tyvärr problem med överföringen av 852 #b i beståndsposten, se frågan https://kundo.se/org/librisxl/d/852-b/ Funkar detta för övriga Aleph-bibliotek?
    Elisabeth Johansson, UmUB
  • Hej, Librisexporterna är nu åtgärdade och det finns tillgängliga exportfiler till de lokala systemen.

    Re 852 #b undersöker vi vad det beror på.

    mvh

    Bodil Wennerlund Projektledare nya Libris
  • Hej!

    Det är samma FTP-problem med Librisexporterna idag  (onsdag) som igår. Filen listas visserligen men går inte att ladda hem. Importen till vårt lokala system har misslyckats.
    Lars Lundmark, UmUB
  • Hej, de ändringar vi gjort sedan i måndags har inte heller överförts till Libirs webbsök eller till vårt bibliotekssystem BookIT.
    Eva Matsson, Västerås stadsbibliotek
  • God morgon!

    Det är inte samma problem, igår var det problem med skapandet av filerna.
    Idag är det själva FTP-serven (ftp.libris.kb.se) som har driftproblem.

    Vår drift jobbar med att lösa problemet så fort det går!

    Mvh
    Libris kundservice
  • Synkningen mellan Libris XL och Libris webbsök fungerar dock fortfarande inte. Vi har gjort omlokaliseringar i Libris XL i måndags, men i webbsök har boken fortfarande den gamla placeringen. Se exempelvis isbn 9789144096810. Vi brukar använda 852 #h i beståndsposten för hyllplacering.


    Annika Johansson
  • Utifrån Elisabeth Johanssons fråga på UmUB: Även andra Aleph-bibliotek har problem med att importen av 852 #b saknas på vissa poster.

    Vi arbetar med att lösa problemet.

    Hälsar,

    Maia Dexander Införandeaktiviteter
  • Läget för SUB: Jag la på ett bestånd för H igår på http://libris.kb.se/bib/9608035 och importerade till Koha, allt gick fint. Titeln finns på totalt 63 bibliotek i XL, men i webbsök visas inget bestånd alls idag.

    /Lena Hagberg, SUB
    Lena Hagberg
  • Vi använder vanligtvis batchimport, men den fungerar ju inte än, så den har vi inte kunnat testa. Jag provade däremot att direktimportera en post som jag katalogiserat häromdagen och varken 852 #b eller 866 från beståndsposten kommer över till vårt lokala system (Alma)
    Det verkar alltså vara fler system än Aleph som har problem med importen av 852 #b i beståndsposten.
    Esther Thegel
  • Hej!

    Vi är medvetna om problemet med 852#b, detta är ett högt prioriterat ärende hos oss!

    Med vänlig hälsning
    Libris kundservice
  • Hej!
    Var någonstans talar ni om att ftp-serverns problem blir lösta? Idag torsdag kan jag gå in och se att det finns filer till vårt bibliotek (Katrineholm) som skapades i natt. Jag har också kunnat ladda ner dem manuellt till vårt lokala system, för postöverföringen, batchexporten har inte fungerat.

    Marie G
  • Hej!
    Nu ska 852b-problemet vara löst, se svar i
    https://kundo.se/org/librisxl/d/lagg-bestand-852-b/
    Lars Lundmark, UmUB
  • Omlokaliseringen fungerar fortfarande inte. Men det kanske inte är samma sak som att ni löst 852-problemet? Jag omlokaliserade innan ni stängde ner sista gången, men i Libris webbsök är det fortfarande den gamla placeringen.
    Annika Johansson
  • Är även Libris webbsök uppdaterad nu när batchexporten kördes i natt? Det verkar iaf så - hurra!
    Elisabeth Johansson
  • Det beror nog inte på batchexporten inatt för imorse var det inte så. Nu verkar det ändå som en del saker förts över, men det fungerar inte ännu helt och hållet på rätt sätt. Jag gallrade vårt bestånd och eftersom det var det sista beståndsexemplaret gallrade jag instansen också. Se ISBN 9780073012421 Instanspost och beståndspost finns inte i Libris XL men finns kvar i Libris webbsök. Andra beståndsposter har dock förts över.  

    Jag hoppas att KB talar om när detta är löst så att man slipper kontrollera varje dag för att se om det börjat fungera.
    Annika Johansson
  • Hej Annika,

    Webbsök är nu uppdaterat. Jag hittar inte posten ISBN 9780073012421  i webbsök. Prova gärna att uppdatera din webbläsare och sök upp posten igen. Vi är tacksamma om du vill återkoppla om problemet kvarstår.

    Vänliga hälsningar,

    Anna Berggren Produktägare och Libris-koordinator
  • Jag har stängt ner alla webbläsare och sedan öppnat både Chrome, Edge och Explorer igen. Posten finns kvar. Jag bad därför en kollega öppna posten via ISBN i webbsök på sin dator och hon fick också fram den i Firefox och Explorer.
    Annika Johansson
  • Tack Annika, jag lägger en felrapport på detta.

    Vänliga hälsningar,
    Anna Berggren Produktägare och Libris-koordinator
  • Hej!

    Idag på morgonen verkar det ha kommit över poster till vårt lokala system (Koha), som katalogiserades igår i XL. Konstigt nog hittar jag inte posterna i Libris Webbsök. Detta förbryllar mig särskilt som vi (som jag förstår det) får våra poster till Koha från Libris webbsök.
    Astrid Evasdotter Smith
  • Hej Astrid!

    Era poster kommer in på samma sätt som till Libris webbsök, men då webbsök får mycket större mängd poster så tar det lite längre tid innan den är uppdaterad nu i början när vi har extra kontroll av det som läses in.

    Mvh
    Libris kundservice
  • Hej Libris! Tack för informationen.
    Astrid Evasdotter Smith
  • Hej!

    Nu har jag fler exempel på en post där både beståndsposten och den bibliografiska posten är gallrad i Libris XL, men finns kvar i Libris webbsök. Jag gallrade runt den 18 juni dessa poster:

    ISBN 9781609301835
    ISBN 9780769852829

    På 9780769852829 får jag först fram posten när jag söker fram den i Libris XL men när jag ska klicka fram den kommer meddelandet att något gick snett ”410 Gone” och jag vet att jag har gallrat den. På den andra får jag svaret att den inte finns. Även mina kollegor får fram dem i sina webbläsare så det beror inte på att webbläsaren inte är uppdaterad. Den ovannämnda i ett tidigare inlägg finns också kvar. Får man besked om att detta är åtgärdat eller är man tvungen att gå och kontrollera det ibland?
    Annika Johansson
  • Hej,
    det finns en bugg som orsakar osynk i webbsök och XL. Buggen är identifierad och kommer att implementeras i produktion under september.

    Tack för ert tålamod.

    Vänliga hälsningar,
    Anna Berggren Produktägare och Libris-koordinator

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.