Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Bugg i Seriemedlemskap

Hej.
Efter förra veckans uppdatering har jag stora problem med att lägga till seriemedlemskap (830) enligt modellen:
Seriemedlemskap/Ingår i serie/Instans/Instans av Verk/Verk/Har titel/Titel

Så fort jag väljer Har titel kopplas denna fält upp med Instans av Verk och all den information som finns i det området försvinner och ersätts med Verk/Har titel.
Nu har jag upptäckt att denna bugg uppstår endast om man är i Expanderat läge. Det går alltså bra att lägga till seriemedlemskap om man redigerar posten och INTE expanderar alla fält.

Jag väljer att rapportera det här felet här och inte under Problem så att alla blir varse om problem som uppstår.

Hoppas ni kan åtgärda det så fort som möjligt!
Tack på förhand,
Ewa Giniewska, Lunds UB
Ewa Giniewska, Lund UB Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Ewa,

    Detta är felrapporterat.

    Se svar under Fält lägger sig fel och/eller dubbleras för tillfällig lösning.


    Vänliga hälsningar,
    Katalogsupport
  • Hej,

    Det här är en allvarlig bugg som jag hoppas att ni prioriterar. Vi på NB har också råkat ut för detta. Exempel på poster som vi har fått återskapa Verk av instans på är: Tolfternas samkväm för kvinnor / Lisbeth Håkansson Petré (9789198026955) och Den landsflyktige stockholmaren / Gunnar Syhrén (9789178449996).

    Vänliga hälsningar
    Olof Osterman
  • Jag råkade ut för samma problem med post nxmthk64lb38z1fw

    Henrik Wallheim, Linköpings universitetsbibliotek
  • Hej.
    Nu har jag råkat ut för samma sak igen. Jag uppmärksammade problemet först efter att jag hade sparat posten 22572845
    Jag fyllde i seriemedlemskapet enligt den nya modellen

    När jag sparade posten upptäckte jag att all information från Instans av Verk hade försvunnit (förutom Primär medverkan) och ersattes av ett enkel Har titel. Denna information hämtades tydligen från Seriemedlemskapet.



    Katalogiseringen i Nya Libris är oerhört krånglig och fruktansvärt tröttande på alla sätt. Vi ska inte behöva lägga ner timmar på att göra en enkel post och redigera fält som i det gamla, omoderna Voyager tog någon enstaka minut att fylla i.

    Detta är ett allvarlig fel. Kundservice har tydligen försvunnit från denna tråd men jag blir mycket tacksam för ett svar här och en snabb åtgärd från er.

    Med vänliga hälsningar,

    Ewa Giniewska, Lund UB
  • Hej Ewa, detta är felrapporterat.

    Se svar under Fält lägger sig fel och/eller dubbleras för tillfällig lösning.


    Vänliga hälsningar
    Katalogsupport
  • Hej.
    Jag har nu återigen gått in på samma post (22572845 ) för att åtgärda det som blev fel förra veckan.
    Jag lade till ett nytt Instans av Verk och Seriemedlemskapet enligt det inlägget som ni hänvisar till. Allt verkade bra tills jag sparade posten och ville förhandsgranska den i Marc21. Ingenting dök upp. Jag stängde posten och sökte upp det på nytt men posten verkar nu vara helt försvunnen. Den går inte att hitta  - varken på isbn eller på bibid. Var har hänt med posten?

    mvh
    Ewa Giniewska, Lund UB
  • Glömde tillägga att ISBN-numret är 9789175458076

    mvh
    Ewa Giniewska, Lund UB
  • Hej,
    det här felet är nu rättat (release 1.4, 2018-11-29) och ska inte uppstå igen.

    med vänlig hälsning
    Bodil Wennerlund Projektledare nya Libris

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.