Varför är det viktigt att skriva ett testamente?

Vem behöver skriva ett testamente?

Kommentarer

  • Många som kontaktar oss om testamenten gör det för att de har fått anledning att tänka på vad som händer när livet tar slut, men egentligen har vi alla anledning att skriva ett testamente.

    Dina bröstarvingar (biologiska och adopterade barn, barnbarn och barnbarnsbarn) har alltid laglig rätt till hälften av din kvarlåtenskap. Resten bestämmer du själv över och för det behöver du skriva ett testamente.

    Är du gift utan särkullbarn (barn som inte är gemensamma) ärver din maka/make all egendom såvida du inte har uttryckt något annat i ditt testamente. Är du sambo ingår enbart gemensamt införskaffad permanentbostad och gemensamt införskaffat bohag. Har du eller din partner särkullbarn är det extra viktigt att skriva ett testamente.

    Att testamentera är ett sätt att se till att det du lämnar efter dig fördelas som du vill. Du kan alltid ändra ditt testamente och det kan du göra hur många gånger du vill.

    Du är välkommen att höra av dig om du har frågor kring ditt testamente:

    Läs mer om att testamentera till Läkare Utan Gränser här: https://lakareutangranser.se/stod-oss/testamente

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy