Vad betyder er logga?

Hej!
Våran klass håller på med ett arbete om olika organisationer på engelska och vi lottade om vilka par som skulle få vilka organisationer och jag och en annan kille fick lyckligtvis Läkare utan gränser. Jag undrar vad eran symbol har för betydelse.

Tacksam för svar
// Elev på skola

Kommentarer

  • Hej Leo!

    Vad roligt att ni är intresserade av vårt arbete. Den svenska versionen av vår logga hittar ni överst på vår webbplats, men den finns också på många andra språk. Istället för "Läkare Utan Gränser" på den nedre rader står då organisationens namn på engelska, italienska, norska, danska osv.

    Den röda symbolen föreställer en människa: man ser huvudet, de utsträckta armarna och benen. Vi började använda den nuvarande symbolen år 1995. Före det såg symbolen lite annorlunda ut, men eftersom den liknade Röda Korsets symbol rätt mycket valde vi en annan unik symbol.

    Läkare Utan Gränser räddar liv och lindrar nöd där vi behövs som allra mest. Vi vårdar människor i nöd oberoende av deras politiska åsikter, etniska tillhörighet eller religion. Vi tror alltså att alla människor i världen har rätt till sjukvård.

    Lycka till med ert arbete!

    Med vänliga hälsningar,

    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.