Synpunkter på er världskarta i senaste utskicket

Vill börja med att visa min uppskattning till det vackra arbetet som organisationen utför runtom i världen. Ni är utan tvekan ett ljus i mångas mörket. Bra jobbat, och fortsätt kämpa för andra!

Förra veckan såg jag er senaste reklamkampanj bland posten. "Mitt bidrag gör skillnad - VÄRLDEN ÖVER." Till min förvåning och besvikelse såg jag att det mörkaste mörker blivit icke-existerande. Mitt bidrag verkar inte längre nå ut till Palestina, till ett av världens mest sjukvårdskrävande länder sedan 60-talet. Men jag förstod rätt så fort att det måste ha varit ett tryckfel, för en sekund senare uppmärksammas ett annat tryckfel. Det stod nämligen markerat Jerusalem som Israels huvudstad och såvitt jag vet är Tel-aviv huvudstaden då det förstnämnda ännu inte erkänts av FN medlemmarna, drygt 65 år sedan förslagets lades upp. Vilseledande och felaktig marknadsföring.

Jag undrar om ni tänker rätta till tryckfelen, så att det inte sker några missförstånd bland era medlemmar gällande deras bistånd?

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för dina värmande ord och för dina synpunkter gällande kartan som du fått hemskickad.

    Vi har varit i kontakt med Norstedts som har gjort kartan och frågat varför inte Palestina är utmärkt på kartan. De svarar att på deras större kartor finns Palestina med, men att de i detta fall, där kartan är mindre, tagit beslutet att det helt enkelt inte finns utrymme. Detta kommer självklart att fixas till så att Palestina kommer att vara utmärkt på nästa karta.

    Att Jerusalem är utmärkt som huvudstad på kartan stämmer inte enligt dem. Inga huvudstäder som finns med på kartan är speciellt utmärkta. Vilken symbol en stad får avgörs av befolkningsmängd, och varför Jerusalem finns med istället för Tel Aviv är för att det enligt Norstedts är en mer kartografiskt mer känd stad. Om man tittar noggrant på kartan finns det flera mindre länder där ingen stad finns utmärkt överhuvudtaget, till exempel Gambia och Guinea-Bissau, för att det helt enkelt inte anses få plats.

    Vi arbetar fortfarande i Palestina och du kan läsa mer om vårt arbete där på vår hemsida: https://lakareutangranser.se/vart-arbete/har-ar....

    Hälsningar,
    Lars

  • Hej igen,

    Tack för snabbt svar!
    Jag uppskattar att ni lagt ner tid på min fråga och precis som du säger så är inte huvudstäderna speciellt utmärkta.

    Hoppas att få se Palestina på nästa karta. Eller kanske blir det en annan typ av marknadsföring, hur som helst, tack!

    Ska ta en titt på länken.

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy